לתרומות לחץ כאן

שאלות שונות השייכות לנשים מיניקות

שלום לכ' הרבנים
אני מדריכת הנקה, גם לנשים שלא זכו לקיים תו"מ – מספר שאלות בנושא הנקה מכ' בית הדין בתקווה שלא ארוך מידי בתקווה שהשאלות ראויות:

האם נכון שמותר להניק תינוק גם כשיש דלקת ויתכן שיינק דם מאמו?
הנקה אחרי ייחוד, כמה זמן לחכות כדי להתחיל להניק?
כמה חודשים מותר לתינוק לישון בחדר ההורים כשהוא נוכח בשעת הייחוד?
האם מותר לאם ששאבה חלב והקפיאה אותו לזמן כלשהו, לטעום ממנו לאחר שהפשירה אותו כדי לבדוק שחס ושלום לא נפגם, לפני שנותנת אותו לתינוק?
שאיבת חלב בשבת, זורקת את החלב?
תינוק של אחרת, האם מותר להניק כשמתעורר חס ושלום הצורך? ותינוק של גויה? ולינוק מגויה?

בתודה רבה

 

תשובה:

שלום רב.

א. אכן מותר ליתן לתינוק לינק אף שיש פצע וכדו' ויתכן שיינק דם.

ב. לכתחלה צריך להמתין שיעור הילוך ב' מילין (=36-48 דקות), ואם הוא בוכה ניתן להמתין שיעור מיל אחד (=18-23 דקות). ואם הוא מצטער ובוכה מאוד אפשר להקל גם בפחות מכך.

ג. כשהוא ישן מותר בכל גיל. וכשהוא ער מותר כל זמן שאינו יודע לדבר.

ד. מותר לטעום מחלב של אשה מניקה, לאחר שנחלב לתוך כוס.

ה. משום צער מותר לשאוב החלב בידיה או במשאבה ידנית בשבת, בתנאי שזורקת את החלב לאיבוד.

ו. אין להניק ילד גוי, אלא אם כן יש לה חלב הרבה וזה מצער אותה. אך ילד ישראל מות. ולינוק מגויה אסור אם אפשר מישראלית כיון שחלב הגויה מטמטם הלב.

בהצלחה רבה.

 

מקורות:

א. משנה הלכות טז,ג, וטעמו כיון שכל האיסור באכילת דם האדם הוא משום מראית עין, וכשהדם יוצא בתוך פי התינוק אינו בעין ואין בזה מראית עין.

ב. משנ"ב סי' ר"מ ס"ק נ"ד, ובמג"א היקל במצטער, ובדברי יציב או"ח סימן ק"ד האריך בזה ופסק שניתן להקל אף בפחות אם הוא מצטער ובוכה מאוד.

ג. שולחן ערוך או"ח סימן ר"מ ס"ו. וכתב בביה"ל שם שלכתחילה ראוי לעשות מחיצה כשיש אחרים הישנים שם בבית, אך בתינוק אף בלי מחיצה כלל מותר.

ד. שו"ע יו"ד פא,ז, ובש"ך שם כתב שמשמע שאפילו לכתחילה מותר, וכן כתב הבן איש חי שנה שניה פרשת אמור אות ט'.

ה. שו"ע או"ח סימן ש"ל סעיף ח', וראה כאן אפשרויות ומקורות נוספים.

ו. שולחן ערוך יו"ד סימן קנ"ד סעיף ב' ורמ"א שם. ולינק מגויה מבואר ברמ"א סי' פ"א ס"ז.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. בהלכה ה, כדאי לדייק שהחליבה הולכת ישירות לאיבוד כגון ששמים סבון וכד' בבקבוקון או היישר לכיור או לאמבטיה, מתשובתכם "שזורקת" משמע שמותר כשחולב כרגיל ואחכ זורק לאיבוד ולא ראיתי מי שהתיר כך.

    בהלכה ו כתבתם 'מות' במקום מותר, והמשפט יוצא רע חלילה.
    יישר כח

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל