לתרומות לחץ כאן

עקירת עצי פרי לצורך בניה במקומם

הנני מתעתד לבנות על קרקע שיש בה עצי פרי,
מה האפשרויות מבחינת ההלכה בנוגע לעצי פרי,
למכור לגוי, העתקה וכו' אשמח לשמוע את האופציות ההלכתיות.

 

תשובה:

שלום רב.

אם ניתן בקלות, ראוי למכור העץ לגוי בקנין כסף ושטר, וליתן לגוי לעקור את העץ עם שורשיו וקצת מאדמתו למקום אחר, ובכך אין בזה איסור ולא חשש סכנה כלל. אך אפשר גם לעשות רק אחד מהם (דהיינו או למכור לגוי והוא יקוץ, או להעביר העץ עם שורשיו ואדמתו למקום אחר). ואם אי אפשר לעשות אף אחד מהם, כיון שהעקירה היא לצורך בנית בתים ניתן להקל.

מקורות:

בגמרא (סוכה כט,א ב"ק צא,א-צב,א) נתבאר שיש איסור ואף סכנה חמורה בעקירת עצי פרי, מקור האיסור הוא מהפסוק בדברים כ,יט 'לא תשחית את עצו'. והרמב"ם (הל' מלכים פ"ו ה"ה) פסק דין זה להלכה וזה לשונו: 'אין קוצצין אילני מאכל שחוץ למדינה ואין מונעין מהם אמת המים כדי שייבשו, שנאמר לא תשחית את עצה, וכל הקוצץ לוקה, ולא במצור בלבד אלא בכל מקום כל הקוצץ אילן מאכל דרך השחתה לוקה'.

אמנם בכמה מקרים התירו לקצוץ אילנות פרי, וברמב"ם הביא כמה דוגמאות: אם האילן מזיק לאילנות אחרים, או שמזיק לשדות של אחרים, או שדמיו יקרים, כיון שלא אסרה תורה אלא דרך השחתה. והרא"ש בב"ק פ"ח סוס"י ט"ו כתב שכל שצריך למקומו גם מותר לקוץ האילן וכן כתב הט"ז ביו"ד סוף סי' קט"ז (לאחר שתמה על השו"ע שהשמיט דין זה) שהתיר לאחד שהיה לו קרקע העומדת לבניה שהיו עליה אילנות לעוקרם אף שהיה בהם פירות.

אמנם יש אחרונים שכתבו ליזהר בענין זה ולא לקוץ אף לצורך בניה, וכתבו טעם לזה כיון שאין ההנאה באה מיד עם עקירת האילן אלא לאחר זמן, ר' בית יעקב סימן ק"מ, שו"ת משיב דבר ח"ב סי' נ"ו, ובדרכי תשובה יו"ד סי' קט"ז ס"ק נ"א הביא כמה אחרונים בזה (ובחוות יאיר סי' קצ"ה חילק בין צורך גדול לצורך קטן).

והשאילת יעב"ץ ח"א סימן ע"ו כתב שכל שמעביר העץ עם גושיו אין בזה איסור 'בל תשחית' כלל, והחתם סופר בשו"ת יו"ד סימן ק"ב האריך להוכיח שלא כדבריו אך גם הוא כתב שבצריך למקומו אפשר להעביר העץ למקום אחר עם שורשיו וחלק מאדמתו שעל ידי זה אין זה נחשב עקירה כלל, (והו"ד בפת"ש יו"ד קטז,ו).

למעשה אם אפשר להעביר העץ למקום אחר עם שורשיו וחלק מאדמתו, אין זה נחשב כלל קציצה, ואין בכך איסור 'בל תשחית' לצורך מקומו. ואם לא ניתן לעשות זאת, אפשר למכור לגוי בקנין גמור את העץ, וליתן לו לקוץ כמו שהביא הדרכי תשובה שם מהרבה פוסקים. וכיון שיש חולקים על כל אחד מהפתרונות כתבנו שראוי לכתחלה לעשות את שניהם יחד, אך ודאי שבדיעבד ניתן לעשות רק אחד מהם כיון שמדובר בצורך בניית בתים שמבואר בראשונים שמותר אף לעקור לצורך כך כמבואר לעיל.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. שלום לכם.ברשותי דירה אותה אני מנסה למכור. בגינת הדירה יש עצי פרי, שאת חלקם נטעתי בחלק הגינה המיועד להרחבת הבית בעתיד. מספר קונים שהתעניינו בדירה,נסוגו מפני הצורך להעביר את העצים. רציתי לשאול האם אוכל להעביר בעצמי את העצים(מדובר ב 2 עצים צעירים ),על מנת לזרז את המכירה.חשוב לציין שבמקום זה ודאי תתבצע הרחבה.
    בתודה רבה
    גד ביתר עילית

  2. כל עוד אין צורך להעביר אותם, אין ראוי להעביר אותם, תוכל להבטיח לקונים שבעתיד כשיצטרכו להעביר אתה תעשה זאת. כמו כן בדרך המפורטת בתשובה לעשות זאת באמצעות מכירה לגוי אפשר לעשות זאת גם עכשיו.

  3. כתבתם שעדיף למכור לגוי ושהוא יטע במקום אחר
    או לפחות אחד מהשניים
    דהיינו או להעביר לבד או למכור לגוי סתם ואינו מעביר
    א מה עדיף מהשניים
    ב מה הכוונה למכור שהוא יטע מספיק שאומר שיטע?
    ג איך מבצעים המכירה בשטר ובכסף, בכסף יותר פשוט אך גם לא ברור כי במכירת חמץ למשל המכירה היא על מנת שאחכ קונים ממנו ומוסיפים לו על הטרחא ואז יש לו רצון לכל הענין (אם הוא רוצה את העץ אין בעיה השאלה כשמדובר שאין לו צורך בעץ הרי אין לו כל סיבה לשלם על כך בקניה, שהרי לא קונים ממנו אחרי זה ביותר כמו בפסח .)
    וכן בשטר האם יש נוסח מיוחד האם צריך שיבין מה כתוב שם

    ד לגבי שטר יש מחלוקת ראשונים אם אפשר להקנות לגוי

    ה כמו כן בשאר קנינים יש מחלוקת חליפין משיכה וכן קנין אגב ושטר

    מה שהכי מועיל לכוע זה קנין חצר
    וקנין כסף לרובא מועיל ולר"ת שאינו מועיל כן מועיל משיכה

  4. בכל מקרה, הנקודה הכי חשובה היא שהעקירה תתבצע על ידי גוי. בנוגע לשאלתך הכי טוב למכור לגוי והוא אומר שיטע במקום אחר. מה יעשה בפועל בסוף זה עסק שלו. אם זה לא אפשרי המכירה עדיפה.
    כאן אין שאלה על המכירה כי הוא קונה בכסף וגם לוקח לעצמו, הוא הרי עוקר, זה קנין גמור.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל