לתרומות לחץ כאן

חוק הגנת הדייר לדייר שלא שילם דמי מפתח

משפחה שגרה בדירה של כולל בירושלים. משנת תשט"ו 1955, הבעל נמצא במחלקה סיעודית, והאשה אשר שברה את הרגל עברה לבית אבות (עצמאי). הם רוצים לקבל את ערך דמי המפתח (2/3) אך גבאי הכולל טוען שאביו ז"ל שהיה הגבאי הקודם אמר לו שהמשפחה לא שילמה בכניסתה דמי מפתח, דמי שכירות חודשיים היה פטור לגמרי בגלל התפילות. אנחנו הילדים הפכנו את הבית לאחר עזיבת ההורים. ולא מצאנו.
הגבאי אומר שאינו רוצה לגזול את עניי הכולל, אך אם צריך לשלם – אין לו מניעה. גם אנו איננו רוצים לגזול. אפילו שהורינו עניים מרודים.
כולנו רוצים לסיים את הפרשה בטוב!
שאלתי:
1. האם לגור בדירה למעלה מ 55 שנה. אין לנו הגנת הדייר.
2. אין לנו רצון לדין תורה – בוררות, האם ניפגע ע"כ
3. לפני 10 שנים הכולל עשה שיפוצים נרחבים, והחתים אותם אצל עורך דין, הוא לא מסכים למסור לי את המסמך אך טוען שע"פ המסמך הם הסכימו בעת הפינוי אם יהיה- להפחית מדמי הפינוי את ערך השיפוץ!!!

תשובה:

שלום רב,

1. לפי חוק הגנת הדייר, לכאורה יש להורים זכות של דיירות מוגנת והם רשאים למכור את הדירה בדמי מפתח ולקבל שני שליש, גם אם מלכתחילה לא שילמו דמי מפתח. יש מחלוקת הפוסקים אם חוק הגנת הדייר תקף בדין תורה גם אם לא שולמו דמי מפתח ולא סוכם על כך בהסכם השכירות, ולמעשה לא ניתן להוציא את הדייר מהדירה.

2. אם תלך לבית דין, יש סיכוי שהדיינים יפסקו שההורים זכאים לשני שליש מדמי מפתח, אבל ייתכן שיפסקו שאין להורים זכות כלל. אני מציע שעדיף להגיע לפשרה.

3. ככל שיש הסכם כזה ההסכם תקף, אבל המשכיר אינו יכול לדרוש על פי ההסכם מבלי להראות אותו.

מקורות:

1. חוק הגנת הדייר ניתן לראות כאן. בשו"ת ציץ אליעזר חלק יז סי' סח פסק שיש תוקף לחוק הגנת הדייר בדין תורה גם בארץ ישראל וכן פסק הגרי"ש אלישיב שליט"א בפד"ר תיק 1228/תשי"ד. אמנם בשו"ת דובב מישרים פסק שאין.

2. במחלוקת שבין גדולי ישראל של הדורות האחרונים, הדיינים יכולים לפסוק לפי שיקול דעתם. בנוסף יתכן שאין להורים הגנה מצד החוק אם נטשו את הדירה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל