לתרומות לחץ כאן

הכרת אבהות במקרה שהאיש מכחיש

שלום רב כבוד הרב! יש לי שאלה בבקשה אני יהודיה משני צדדים עליתי לארץ מרוסיה , רציתי בבקשה לדעת לפי ההלכה, עם אפשר לעשות משהוא בעניין שלי, אני בתמימות נכנסתי להריון מגבר יהודי גרוה, עם ילדה, הוא דרש הפלה, לאחר התעצות עם הרב הוחלט לא לבצע הפלה, כרגע אני בהריון בחודש 8 ברוך ה׳ עם שניים, הבחור לא בקשר איתי מתחילת ההריון, מה עלי לעשות ללכת לרבנות בעיניין מזונות, או לומר לביטוח לאומי שאני לא יכולה לאתר את האב, שאלה אם הילדים ממזרים?, או שאם הוא התחתן עם משהיא אז לא יהיה ניתן לקבוע בדיקת אבהות, בגלל שהוא נשוי, לפי ההלכה אולי אסור להסתיר את האב מילדיי, ומה שידוע לי הוא משלם מזונות 1500ש״ח והוא מרוויח 5000 משהוא כזה, אני ביררתי אם לא מוסרים פרטי האב מקבלים מזונות מביטוח לאומי , בבקשה כבוד הרב תעזור לי בבקשה , אני לא יודעת מה לעשות , רוצה לעשות לפי ההלכה תודה מראש.

תשובה:

שלום רב.

עליך לפנות לבית הדין הרבני כדי לעשות "הכרת אבהות", ולהצהיר מיהו האב של שני הילדים, ביה"ד יזמין את אותו אדם לשמוע מה בפיו, אם הוא מאשר, מכחיש, או אולי מאשר את  קיום יחסי האישות, אולם חושש שמא ההריון לא בא ממנו.

אם הוא ישאר שההריון ממנו הרי הוא יחוייב במזונות למרות שאת אינה אשתו, ולמרות שזה דרש לעשות הפלה (לעיון בהרחבה בנושא זה לחץ כאן).

אם הוא יכחיש, אי אפשר לחייב אותו במזונות, אולם יש פעמים כי הוא לא יהיה נאמן להכחיש, הכל תלוי בנסיבות שיבואו לפני ביה"ד. (ראה עוד כאן בענין זה). יש אפשרות שתוכלי לדרוש בדיקת אבהות. ואין בזה כל חשש לממזרות. מאחר שאת פנויה, והוא אדם כשר (אינו ממזר), ואינו קרוב משפחתך, אין כל חשש לממזרות, והחוק מאפשר בדיקה כזו במקרה זה.

שיהיה במזל – טוב.

מקורות:

מקורות לנושאים שנידונו כאן, תמצא בהפניות לעיל.

רק נושא אחד ראוי להבהיר: נפסק בשו"ע (אבה"ע סי' ד' סעי' כט) פנויה שאומרת מפלוני התעברתי, והוא מכחיש, היא נאמנת להכשיר והוא אינו נאמן לפסול, מאחר שהוא הכחיש, ואנו פוסקים כי למרות שהוא נאמן ביחס אליו זאת אומרת שהוא נאמן שאינו בנו, מ"מ לענין דין שתוקי היא נאמנת להכשיר, (שתוקי זה בן הנולד מפנויה שאסרו אותו חכמים להתחתן עם כשרים שמא פסול הוא עד שתאמר האם ממי הילד).

זאת אומרת שיש כאן דבר מוזר, מצד אחד אנו מחליטים כי הילד אינו מאותו אדם. ומצד שני אנו אומרים כי אינו שתוקי משום שהיא אמרה שהילד מאדם כשר, למרות שאנו לא מאמינים לה כי אכן הוא ממנו. ולכן החזו"א (אבה"ע סי' א' ס"ק ח') כתב "ונראה דאין להקל בזה כיון שלא נתגלה לן טעמא". וראה עוד בענין זה בספר דברי יוסף להגאון רבי יוסף כהן זצ"ל אב"ד ירושלים (ח"א סי' יג).

יחד עם זה, גם לדברי החוז"א כמעט בכל המקרים הילד כשר לקהל ואינו שתוקי, כי שתוקי נאסר רק במקרה שיש רוב אחד. זאת אומרת, רוב אנשי העיר כשרים. אבל במקום שיש "תרי רובי" (רוב כפול) זאת אומרת גם רוב תושבי העיר וגם רוב האנשים המגיעים לעיר הינם כשרים, גם כשהאמא אינה אומרת ממי הילד, יש להכשיר אותו לקהל. והיום בכל מקום יש תרי רובי ראה שב שמעתתא (ש"ד פרק כג) וחזו"א (אבה"ע סי' ז' סק"ו). ובגמרא (כתובות טו,א מופיע רוב אחד רב במקרה שדלתות מדינה (העיר) נעולת ואז אין כלל ציבור שנכנס לעיר.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל