לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

גבאי המחזיק בתקפידו בלא רצון הציבור אם ניתן לפטרו

לפני 12 שנה הגיעה קבוצת אברכים לפרויקט מגורים בארץ. הוחלט על דעת הציבור להקים בית הכנסת לעצמם. מטבע הדברים אחד האברכים ריכז את כל הפעילות ומינה את עצמו כגבאי וממונה על עניני בית הכנסת. מאז ביהכ"נ עבר כמה שלבים: מדירה שכורה, לקראוון מאולתר, ומקראוון מאולתר למבנה נייד אך מכובד. במהלך שנים אלו ועד היום הציבור לא מקבל את מרותו של הגבאי, אך הגבאי בכל פעם דוחה את בקשת הציבור להעמיד את עצמו לבחירה. בתחילה בתואנה שעדין לא הגענו למשכן הקבוע, ופעם בתואנה שהוא השקיע במקום וזה פוגע בו. הציבור בעדינותו מבליג ואינו חפץ במהומות. לאחרונה יש הזנחה גדולה בתפקוד בית הכנסת, והציבור ברובו מעדיף שיערכו בחירות ויחליפו את הגבאי. כעת הגבאי כבר מתנגד. שאלתנו היא האם זכה הגבאי במינוי לעולמים מחמת חזקת שררה, ואף שלא היה על פי רצון הציבור, אולי שתיקתם ואי מחאתם בחוזק תיתן תוקף הלכתי למינוי שלו. ואז לא ניתן לסלקו מחמת חזקת שררה. או כיון שזה היה מחמת הבלגה או מתוך פחד כי היה בעבר לאותו גבאי השפעה בציבוריות, כל המינוי לא היה לו תוקף מעולם. יישר כח

 

תשובה:

שלום רב.

קשה ליתן תשובה ברורה לשאלתכם בלא לדעת את כל פרטי הענין, שאלה זו מורכבת היא מאוד, ומן הראוי להתייעץ עם רב מאיזורכם שבקיא בפרטי הענין ובפרטי האנשים.

בכל זאת אכתוב את הדינים הכלליים בשאלה זו, אך אין ללמוד ממנה הלכה למעשה למקרה המסויים שלכם.

תפקיד גבאי בית כנסת נחשב כשררה שיש בה חזקה, אך במקום שהמנהג הוא לערוך בחירות מפעם לפעם אין חזקה לגבאי שם וניתן לפטרו מתפקידו.

בקהילה חדשה שלא נתקבל בה מנהג עריכת בחירות, הולכים אחר מנהג רוב המקומות.

בהצלחה רבה.

 

מקורות:

שגבאות נחשבת לשררה יעוי' בלשון הריטב"א במכות יג,א 'כל משימות שהם בישראל', בשו"ת זרע אמת או"ח סימן ט' ועוד.

ובמקום שרגילים שהמינוי הוא לזמן אין בזה חזקה, כך כתב הרשב"א בתשובה ח"ה סי' רפ"ג, הובאו דבריו בב"י סימן נ"ג.

ובמקום שמנהג רוב הקהילות הולכים אחריו גם בקהילה חדשה, כמבואר בסימן תס"ח בביה"ל ד"ה וחומרי לגבי מנהגים אחרים, וכן באגרות משה יו"ד ח"ב סימן ט"ו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל