לתרומות לחץ כאן

שקר לשם ענווה

שלום השאלה כזאת נגיד אני עובד בעבודה מכובדת מאוד ואני לא רוצה שאנשים ידעו עכשיו השאלה כזאת האם שואלים אותי במה אתה עובד האם אני יכול לשקר או להגיד משהו אחר שהייתי עובד פעם ? תודה מראש

 

תשובה:

שלום רב.

אם מטרתך היא לשם צניעות, מותר לך לשנות, אך אם הדבר אפשרי עדיף שתאמר להם בלשון לא ברורה לגמרי.

 

מקורות:

בגמרא ב"מ דף כג,ב מבואר שמותר לשנות בשלשה מקומות, במסכת שאם אומרים לו הידעת מסכת זו אומר לא דרך ענוה, בפוריא אם שאלוהו שכבת על מטה זו אומר לא משום צניעות, באושפיזא אם שאלוהו בני אדם שאינם מהוגנים האם קבלו אותך בבית פלוני בסבר פנים יפות אומר לא שלא יקפצו עליו ויכלו ממונו.

ויעוי' בסמ"ע חו"מ סי' רס"ב ס"ק מ"ד שהביא מחלוקת רש"י ורמב"ם אם צריך שיהיה צניעות וענוה בכדי לשנות, ובשאלה זו מטרת השקר היא אכן לשם צניעות ולכו"ע מותר.

ואם אפשר לענות באופן אחר בלי לשקר – עדיף, כמו שכתב החפץ חיים בהלכות רכילות כלל א' סעיף ח' ובמ"ח ס"ק י"ד, וכך מבואר בספר חסידים סי' תתרס"א.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל