לתרומות לחץ כאן

העלאת מחללי שבת לתורה לצורך קירוב

אני אחראי על אירגון «חזרה בתשובה» בצרפת. לפעמים במסגרת זו אנחנו עורכים שבתות-קירוב, אכן יש הרבה משתתפים אבל רק שלשה או ארבעה אנשים שומרי שבת. האם מותר לי להעלות לתורה את הבחורים שבאו להתחזק אך עדיין אינם שומרי שבת?

 

תשובה:

שלום רב.

ראשית, אשריכם שאתם זוכים לעסוק בדבר חשוב זה, ולארגן שבתות קירוב מעין אילו. שבתות אלו בדרך כלל מועילות מאוד להצליח בקירובם. ה' יעזרכם שתצליחו בכל מעשה ידיכם.

לשאלתך, לצורך קירוב רחוקים מותר להעלות לתורה יהודי אף שאינו שומר תורה ומצוות.

 

מקורות:

מנחת שלמה ח"ב סימן ד' אות י'. וכך הורה הגר"ח קנייבסקי לארגון נפש יהודי העושה גם כן שבתות קירוב לרחוקים.

יש לציין שיש שכתבו, שאדם שהגיע ברכבו לבית הכנסת בשבת אין להעלותו בכל מקרה, כך כתב בארחות רבינו ח"א עמוד קכב.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. סליחה אבל לפי מה שהבנתי אז אין להעלות מחלל שבת ברבים לתורה?
    ואם הרב עשה כך בכול מקרה בשביל טובות הנאה או בישביל דבריי קדושה לבית הכנסת או לצורך למידת מילה בכדי לקדש יהודים בברית האם מותר הדבר?

  2. בנוגע להעלות לתורה אדם שמחלל שבת בפרהסיה כבר הורה בעל האגרות משה (או”ח ח”ג סי’ כא – כב) שבמקרה שידוע שהוא כופר ועושה את מעשיו מתוך הכרה, איסור גמור הוא להעלותו לתורה ואין לענות אמן אחר ברכותיו. וכך נקט גם על שאר הכיבודים. אולם, אם ידוע שהוא מאמין במצוות אלא שהוא מחלל שבת לתיאבון, אף שיש להמנע מלכבדו באחד מכיבודי בית הכנסת, ניתן להקל בכך בשעת צורך גדול, כגון היארצייט וכיוצא בזה שיש חשש שאם לא יכבדוהו עלולים לבוא לידי מחלוקת.
    כנראה היה הרב סבור שהמקרה המדובר עונה על ההגדרה הזו, אין היום הרבה אנשים ממש כופרים, ואותם שיש אינם באים לבית הכנסת… אל תמהר לשפוט את הרב בצורה כזו, הוא מן הסתם תלמיד חכם ויודע את דברי האגרות משה אלו!.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל