לתרומות לחץ כאן

עוגיות לברית שהגיעו באיחור

לכבוד הרבנים הגאונים שליט"א שלו' רב

הזמנו עוגיות לברית והודענו להם במפורש שהעוגיות לברית בשעה 6:00 ואם זה יגיע מאוחר יותר אין לנו מה לעשות עם זה בפועל זה הגיע 20 דקות אחרי הזמן הנ"ל ונשאר יום שלם בשמש לכאורה המקובל במקרה כזה הוא לפחות להודיע להם שלא השתמשנו בעוגיות והם לוקחים את זה חזרה ומוכרים את זה בחנות אבל אנחנו לא התקשרנו האם עלינו לשלם ומה הדין אם לא היה מקובל לעדכן אותם כגון בדבר שאין להם כבר מה לעשות איתו
תודה מראש

תשובה:

שלום רב,

אינך חייב לשלם להם כלום, מאחר וההזמנה לא הגיעה בשעה שנקבעה.

אם ניתן למכור את העוגיות בחנות, היה מוטל עליך מדין השבת אבידה להודיע להם לקחת את העוגיות בחזרה, אבל בדיעבד אין חיוב לשלם.

נימוקים:

אם המזמין אומר במפורש שהוא זקוק לעוגיות בשעה מסוימת בלבד והביאו אותם לאחר השעה, הרי זה כאילו הביאו ללא הזמנה ואין חיוב לשלם כלל. אמנם יש לדון אם אדם היה מזמין לשעה מסוימת, מבלי להדגיש שלאחר שעה זו שוב אינו זקוק, והיו מביאים באיחור של עשרים דקות, אם ניתן לומר שגם באיחור קל נחשב שההזמנה בוצעה בזמן, אבל בכל מקרה אם הדגישו שיש להביא בשעה מסוימת במדויק, איחור של עשרים דקות הוא איחור משמעותי.

חיוב השבת אבידה הוא בכל דבר שבא הפסד על השני, וגם אם ההוא עשה שלא כהוגן, עיין שו"ע חו"מ סי' שיט. אמנם, היה מקום לומר שבעל הקונדיטוריה פשע בכך שהביא  את העוגיות בשעה מאוחרת ולדון אבידה זאת כאבידה מדעת, אבל עם כל זאת נראה שבעל הקונדיטוריה טעה וסבר שאף לאחר עשרים דקות עדיין יהיה צורך, או שהשליח יגיע בזמן, וממילא דינה כאבידה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל