לתרומות לחץ כאן

בעיות של רעש בניה ושל רטיבות בדירה מושכרת

שלום וברכה,יש לי שתי שאלות.
1. אני גר בשכירות בקומת קרקע, ובעל הדירה גר מעליי. לפני כחודש התחיל בעל הדירה לבנות קומה מעל ביתו, כתוצאה מכך זה גורם לי נזקים רבים: רעש, משבע בבוקר וכן בשעות אחה"צ 2-4, ליכלוך, אבק – אינני יכול לתלות את הכביסה ועגמת נפש רבה הן מצד הפועלים שנכנסים לתוך חצרי, הפרט החשוב הוא שאם הייתי יודע שבעה"ב מתכונן לבנות לא הייתי שוכר ממנו את הדירה. ביקשתי ממנו שלא אשלם שכירות למשך תקופת הבנייה האם בקשתי מוצדקת?
2. לפני שהגעתי לבית בעה"ב דאג לצבוע אותו ובכך, מנע ממניי לראות שיש רטיבות ועובש בקירות הבית ובארונות, כששאלתי את הדייר הקודם אם הייתה לו רטיבות הוא ענה לי שגם אצלו היתה רטיבות בחורף והוא עבר בקיץ שלמעשה לא היה ניתן לראות הם הדבר תוקן.
סבלתי מעובש וריחות של טחב בבית במשך כל החורף וכשאני מוציא את כליי מהארונות הם מלאים עובש
האם בעל הבית נהג כשורה?
האם עליו לפצות אותי?
בברכה, תזכו למצוות.

תשובה:

שלום רב,

1. על תקופה זו אתה חייב לשלם רק מחיר ששווה דירה בתקופת בניה. אם אנשים אינם מוכנים לשכור את הדירה בתקופה זו אפילו לא במחיר זול ביותר, אינך חייב לשלם כלום.

2. בעל הדירה נהג שלא כדין בכך שהסתיר את הרטיבות. יש לך זכות לבטל את ההסכם (אם לא המשכת לגור במשך כמה חודשים לאחר שנודע לך מבעיות אלו). כמו כן, על תקופה זו אינך חייב לשלם אלא דמי שכירות לדירה במצב זה.

מקורות:

1. משכיר המונע מהשוכר מלהשתמש בדירה, חייב להעמיד לו דירה אחרת, עיין שו"ע חו"מ סי' שיב סעיף ב. ומסתבר שאף אם אינו מונע מהשוכר את השימוש לגמרי, אלא מונע שימוש ראוי באופן חלקי, הרי הוא חייב להעמיד דירה אחרת כפי שהתחייב. אם המשכיר אינו מעמיד לשוכר מה שהתחייב, הרי הוא חייב לשלם לו את ההפרש בכסף שיש בין הדירה שהעמיד לדירה שהוא התחייב להעמיד. ואף שכל דייר הבונה ומפריע לשכניו, אינו חייב לפצות אותם, אם לא סוכם מראש, מכל מקום משכיר חייב, עיין נתיבות שם סק"ה שיש שעבוד הגוף על המשכיר להעמיד לו דירה.
2. אסור להסתיר רטיבות, עיין עלון המשפט גליון 44 עמוד 4 דין 6. בכל מקרה על המשכיר לתקן בעיות של רטיבות, ככל מוכר שמוכר דבר שיש בו מום שיש לתקן מום הניתן לתיקון, עיין שם גליון 37 עמוד 8 דין 9, וכן מדין משכיר שעל פי המנהג חייב לתקן בעיות של רטיבות, גם אם הן הופיעו רק לאחר שהשוכר נכנס לדירה, עיין שם גליון 27 עמוד ה. אם השוכר לא תיקן ולא עשה את המוטל עליו, הרי הוא חייב לפצות את השוכר כפי הערך שבין דירה ללא רטיבות לבין דירה עם רטיבות.
לעניין זכותו של השוכר לבטל את הסכם השכירות, עיין שם גליון 42 עמוד 7. לעניין את השוכר המשיך לגור בדירה מחמת שלא מצא דירה אחרת עיין שם גליון 38 דינים 1,2,4.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל