לתרומות לחץ כאן

לבנות מתחת לחצר המשותף כשאינו מזיק לשכנים כלל

יש לי חדר בקומת מחסנים כאשר הקיר גובל בחצר אחורית המשותפת של הבנין במפלס האדמה (הכוונה שהחצר היא קומה מעל ואני גובל באדמה שלה),כעת אני חפץ להרחיב מעט (2 מ"ר) לתוך האדמה לעשות יציקה בחצר ולכסות אותה חזרה בחול שתשוב למצבה הקודם ולחפור מתחת ולהשתמש.
אין עוד אדם במפלס שלי שמחזיק נכס (חדר מחסן אחד משותף), ואין מישהו שנראה שיוכל להינות מהשטח הלא חפור הזה או לסבול מקיומו. (למעט רעש הבניה), בנוסף החצר האחורית אינה מיועדת לשתילה וכדו' שם שהיציקה תוכל להפריע. שאלתי היא האם אני צריך לשאול קודם את כל בעלי הדירות (חלקם משכירים), משום שאני חושש שחלקם לא יבין על מה אני מדבר או סתם לא יסכימו לשום שינויים בלי סיבה.
בתודה וברכה
שמואל

תשובה:

שלום רב,

יש מקום להקל שאינך חייב לבקש רשות, אבל עדיף אם תבקש רשות.

מקורות:

באופן כללי, מקובל שניתן לבנות ברכוש המשותף בצורה שאינו מזיק לאחד מהשכנים ואינו מונע מהם תשמיש כלשהו. מטעם זה מקובל שניתן לבנות מרפסת ללא עמודים באויר הרכוש המשותף, עיין עלון המשפט גליון 28 עמוד ה תשובה ב.
במקרה שלך יש אפשרות תיאורטית לשאר השכנים להשתמש בשטח שמתחת לחצר, אבל נראה שאין סיכוי שזה יקרה. מצינו בפוסקים שיש אפשרות לשותף להשביח את השותפות ואף ליהנות מפירותיה, כשאין לשאר השותפים אפשרות לעשות כן, כגון שהם קטנים (עיין שו"ע חו"מ סי' רפז), אבל קשה לדמות בענין זה ולכן עדיף לבקש רשות ולהינצל מחשש גזל ואיסור השגת גבול.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל