שלום וברכה ,
שמי קרן אבא שלי נפטר בי"ט באדר השנה,
יש איזה איסור לעלות לקברו בשנה הראשונה למותו?או שאפשר לעלות מתי שחפצים?
אשמח לקבל תשובה
תודה רבה
תשובה:
שלום וברכה.
המנהג שלא עולים לקבר בשנה הראשונה למעט ביום שקמים מהשבעה, וביום ה"שלשים", וביום השנה, ומנהג הספרדים שאף ביום סיום אמירת הקדיש [בתום 11 חודש] עולים לקבר.
יש שכתבו להקל לעלות לקבר להתפלל לעילוי נשמת המת, ולא לבקש בקשות על החיים.
בשעת הדחק יש מקום להקל בזה להתפלל גם בתוך שנה ראשונה
בשורות טובות
מקורות:
טור (יו"ד סוף סימן שדמ) "וליום ג' וז' עולין לבית הקברות ומבקרים אותו וליום ל' ושוב אין מבקרין אותו ותכלית י"ב חדש משכיבין ומבקרין אותו", וכן הוא ע"פ הזוה"ק (פרשת ויחי, דף רכה ע"א) הובא בדברי תורה (להמנח"א ממונקטש, ח"א אות כח) ובספר גשר החיים (פכ"ט ס"א), וכן הוא במשמרת שלום (דף יג אות כו), ואף בזמנים שעולים לקבר אין מתפללין על החיים אלא רק לעילוי נשמתו (ויש שטעו בכוונת הגשר החיים שאפשר לעלות בשנה הראשונה גם שלא בזמנים הללו אם מתפללים לעי"נ המת, ואין זה נכון כפי שיראה המעיין בדבריו, אלא שהמנהג שנמנעים בכלל לעלות לקבר וכפי משמעות הטור שצויין לעיל, וכוונתו על התפילה בימים שנהגו לעלות על הקבר מסיבת עלית נשמתו מדרגה לדרגה כמבואר בגשה"ח שם), ופלא על המחבר שו"ת מלבושי יו"ט (או"ח סי' לט ד"ה ואם תאמר) שכתב שלא מצא מקור למנהג זה, והמקור כמו שנתבאר, ובשו"ת מלמד להועיל (ח"ב סי' קמד) כתב להקל בשעת הדחק, ואמנם בדברי תורה (שם) כתב להקל כשמתפללים לעי"נ המת, וכ"כ בשו"ת קנין תורה (ח"ה סי' קיט אות ד) שו"ת שרגא המאיר (ח"ו סי' ח אות ד) ובהליכות שלמה (תפילה, פי"ח הערה 74), ובלבד שלא יתפללו על צרכי החיים, אלא שלמעשה המנהג שלא לעלות לקבר כל השנה למעט הימים המבוארים לעיל.
שלום,
אבא שלי נפטר ב' בניסן השנה.
יש איזה איסור לעלות לקברו בשנה הראשונה למותו?או שאפשר לעלות מתי שחפצים?
המנהג שלא לעלות שלא בזמנים מיוחדים כמפורט למעלה בתשובה.
יום הפטירה הוא י"ז בחשוון תשע"ג
מתי עולים לקבר השנה האם בתום 11 חודש או בתום 12 חודש
בתום 12 חודש, ויש נוהגים גם לעלות בתום ה11 חודש, אך העיקר זה ביום השנה עצמו.
אמי נפטרה בכ"ו בשבט השנה ושאלתי רב אם אני יכולה לעלות אחרי ה-30 כל יום שישי לבית העלמין על מנת לומר פרקי תהילים שאומרים לעילוי נשמת והרב אישר לי לעלות ואמר רק לבוא בטהרה ולא בנידה ח"ו. עכשיו אני קוראת באתר שאסור לעלות במשך השנה מה עלי לעשות?? דרך אגב שמעתי מפי החתן של הרב עובדיה יוסף זצ"ל ברדיו בקול ברמה שאמר שכאשר הרבנית מרגלית ע"ה נפטרה הרב עובדיה יוסף זצ"ל ביקש מבנותיו שבכל יום שישי ילכו לקברה של אימם ויאמרו שם פרקי תהילים. מחכה לתשובה.
הסיבה לכך שלא עולים לקבר בשנה הראשונה, היא משום שבאותם ימים היא עיקר כפרתו של הנפטר והוא טרוד בכפרתו ואינו יכול להתפנות לסייע לצאצאיו, ולכן נהגו שלא לבקש על קברו בקשות פרטיות וכו'. כיון שכך, יש אמרו שמנהג זה אמור רק לגבי אדם העולה ומתפלל ומבקש על עצמו או על כלל ישראל, אבל אם הוא רק אומר תהילים לעילוי נשמת הנפטר אין בכך כל בעיה, וכנראה שכך סבר גם מרן הגר"ע יוסף זצ"ל. וניתן לסמוך על כך.
אימי ע״ה נפטרה ב- ז׳ אב תשע״ג. אנחנו נוהגים לעלות אחרי 11 חודש.
1. האם יש לעלות גם ב11 חודש וגם ביום השנה??
2. השנה ז׳ תמוז יוצא בשבת. מתי צריך לעלות- יום לפני או יום אחרי??
אני חייבת תשובה דחופה.
תודה.
א. כן.
ב. יש בזה מנהגים שונים ואין הכרעה ברורה עשו כפי שנוח לכם או לפני או אחרי.
סבא של אישתי נפטר בי"ג בניסן , לא ישבו שבעה בגלל חג הפסח, האם העלייה לקבר רק בכ"ג בניסן?
כן. לא עולים לקברים בחול המועד.
היכן מובא לגבי עלייה לקבר בתום י"א חודש? (למנהג בני עדות המזרח, המצוין למעלה בתשובה..)
ראה בילקוט יוסף אבלות, וראה שם שהגר"ע יוסף ציין שאין לזה שום מקור ברור, והכל בא מכך שביום זה מפסיקים לומר קדיש, ומכל מקום כך נהגו.
אבי ואימי ז"ל קבורים זה לצד זה
אימי יום השנה הראשונה יהיה בעוד 2 חודשים ויום השנה של אבי ה עשירית של אבי יהיה בעוד כשבועיים האם מותר לעלות לקבר אבי למרות שאימי קבורה לידו ועדיין לא עבר שנה מאז פטירתה?
תודה על ת'ובתך
מותר בהחלט, אלא שתתרכזו בעיקר באבא.
שלום וברכה,
אימי נפטרה בתאריך א' בטבת תשע"ו (13/12/2015) וההלוויה היתה ליום המחרת.
אני יודע שתאריך הפטירה הוא הקובע, ומקיימים אזכרה ב-11 חודשים בנוסף ל-12 חודשים.
האם השנה (תשע"ז) מעוברת, ואם כן מתי מועדי האזכרות?
האזכרה העיקרית ב12 חודש [ולספרדים יש אזכרה גם ב11 חודש] אולם ראוי להדר לעלות לקבר גם ב13 חודש, כך כתב ברב פעלים ח"ד סי' מא.
היות שתשע"ו היתה שנה מעוברת, אזכרת 13 חודש יוצאת ביום שישי. מתי אפשר לעלות לקבר?
האם התימנים מציינים את האזכרה הזאת?
אפשר לעלות לקבר ביום שישי עד חצות היום, גם תימנים מחמירים לכתחילה מלבד העלייה ב12 חודש לעלות גם ב13 חודש, ראה שו"ע של הרב ראצבי.
שלום וברכה,
אימי נשמתה בגן העדן נפטרה בג' ניסן תשעו שהייתה שנה מעוברת.
אנחנו תימנים והשאלה שלי אם אנחנו צריכים לעלות בג ניסן השנה וגם בג אייר?
מתי עושים סעודת אזכרה לפני העלייה לקבר או אחרי?
ואם צריך לעלות גם בג ניסן וגם בג אייר צריך לעשות 2 סעודות?
תודה.
איזו משמעות יש לשנה המעוברת כאשר היא נפטרה אחרי חודש אדר?
היי אמי נפטרה גם בג ניסן.אתם צריכים לעדות 21 בג אדר יוצא יום שלישי .12לעשות בגניסן
.בשורות טובות
כוונת כותבת התגובה ל11 חודש כמובן..
תודה לך אסתי על התשובה.
אשאל שוב אם אנחנו תימנים ולא נוהגים לעשות ב11 חודש אז עושים רק ב12 חודש?
ומתי עושים את הסעודה לפני או אחרי העלייה לבית העלמין?
אודה לתשובה.
רק ב12 חודש. את הסעודה תקבעו מתי שנוח לכם, או בליל האזכרה, או במהלך היום לאחר העלייה לקבר. העיקר ללמוד משניות, להקפיד על התפילות והקדישים, ולנסות להתחזק במשהו לעילוי נשמתו. בשורות טובות.
אמן?
תודה רבה..
בתום השנה הראשונה – לפני אילו חגים/מועדים נהוג לעלות לקבר.
תודה
יש בכך מנהגים שונים, רבים נוהגים לעלות בערב ראש השנה ויש נוהגים בערב יום הכיפורים, מלבד זאת כמובן ביום השנה לפטירה.
אבא שלי נפטר כד' אב.
לרגל 11 חודש עשינו לו הכנסת ספר תורה ועלינו לקברו.
האם גם ב12 חודש יש לעלות לקבר?
תודה
בהחלט, עיקר הנושא של עלייה לקבר הוא ב12 חודש. בהצלחה.
אבא שלי נפטר ב ד בחשון מתי יוצא 11 חודש
בד' תשרי. אבל יש לזכור שעיקר הנושא של עליה לקבר הוא ב12 חודש, והעליה ב1 חודש אינה מספיקה…
אם תאריך פטירה הוא יא בסיון.מתיי עושים אזכרהמשל האחד עשר חודש?
11חודש בי"א אייר.
אבא שלי ואימי קבורים זה לצד זה. אמי נפטרה לפני חמישה חודשים אין עוד שנה
האים אני יכולה ללכת לאבי שקבור שם 20 שנה ולה ליקרוא קדיש או להדליק לה נר. אני במועקה קשה לי יש לי דחף ללכת אליה תודה
אם את מרגישה קושי את יכולה ללכת, אבל לא לבקש שם על עצמך שום דבר, רק לומר תהילים לעילוי נשמתה. קדיש לא נאמר אלא במנין של עשרה גברים. בשורות טובות ותמיד שמחות.
תודה רבה אני אחשוב מתי ללכת מיכוון שאבי הוא צמוד לידה אדליק לא נר. ולאימה רק תהילים אקרא לא אגיד לה כלום תודה רבה שבת שלום
איזה פרקי תהילים עדיף לקורא אני עדיין בשנת אבל שלי ואני מאוד רוצה ללכת גם בזמנים שלא רצוי ללכת
נוהגים לקרוא את פרקי התהילים הבאים: לג, טז, יז, עב, צא, קד, קל. לאחר מכן אומרים מפרק קיט את הפסוקים המתחילים באותיות השם של הנפטר [ללא שם הוריו], ואחר כך את הפסוקים המתחילים באותיות נ,ש,מ,ה [פרק קיט מסודר לפי סדר אותיות הא' ב']. לאחר מכן יש תפילה בספרי תהילים שמתחילה במילה אנא, שניתן לאומרה שם לאחר אמירת התהילים.
השאר תגובה