לתרומות לחץ כאן

שאלות במסחר אינטרנטי

ישנו אתר באינטרנט בשם איביי זהו אתר סחר של קניה ומכירה בכל העולם וכל אדם יכול למכור ולקנות דרך האתר {כמובן הרוב גוים} יש לי כמה שאלות ?
1] האתר עצמו פועל בשבת ויכולים למעשה לעשות קניות בשבת האם זה בעיה לפרסם מוצרים באתר למרות שאני מתעסק עם המכירה רק ביום ראשון ? וגם יכול להיות שיהודים מרחבי העולם יעשו קניה בשבת האם זה מותר אעפ"כ ?

2] נכון לעכשיו אני עובד בחנות כזאת אצל מעסיק יהודי שלא שומר שבת ואני למעשה מעלה מוצרים למכירה באתר והמעסיק עצמו יכול לעבוד בשבת ולמעשה יכולים לקנות מהמוצרים שאני העלתי למכירה באתר {המעסיק עובד בביתו על צד שהוא עובד}.

3] אם אני יכול לפרסם מוצרים באתר ע"י שאני רואה מה שאר הסוחרים מישראל מוכרים וע"י כך אני יודע איזה מוצר הולך, האם זה נקרא יורד לאומנות חברו ? וגם אם מותר לי לפרסם בחנות שלי באתר מוצרים שאפילו המעסיק שלי מוכר האם זה ניקרא יורד לאומנות חברו [מדובר על מוצרים זהים]

תודה רבה לכם

 

תשובה:

שלום וברכה!

1. אין איסור למכור פריטים דרך חנות בינלאומית זו, אף שיתכן שיהיו קונים שירכשו אותם בשבת (ואם ניתן ראוי לציין באתר שהרכישה תחול רק לאחר השבת).

2. אין לך איסור להעלות מוצרים לאתר אף אם יתכן שהמעסיק שלך יתעסק עם המכירה בשבת עצמה.

3. ניתן לבדוק מחירים באתרי אינטרנט אחרים ולמכור אפילו בזול יותר, ואין בזה משום יורד לאומנות חבירו.

לגבי מוצרים מקבילים למוצרים שהמעסיק שלך מוכר, אם יש בזה 'גניבת דעת' אסור, אך אם אין המעסיק שלך מקפיד על כך שתשתמש במידע שאתה מקבל מעבודתך אצלו גם לצרכיך הפרטיים אין בכך איסור.

 

מקורות:

1. בענין מכירת מוצרים באתר אינטרנט בשבת ראה כאן את כל המקורות לזה.

2. ראה שם באות א' מקורות לענין זה.

3. טבעו של מסחר זה הוא שישנה תחרות בין מוכרי המוצרים וכל אחד יודע שאחרים יבדקו את מחיריו וינסו להתחרות עמו, ומשום כך אין בזה כל איסור.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל