לתרומות לחץ כאן

חשש כפיה בהרחקות דר"ת

היום בארצות הברית יש רבנים שמבזים את בעלים בענין גט ואומרים שהם עושים הרחקות דר"ת. הגר"א ודרכי משה ולבוש אומרים שהטעם שזה לא כפיה כי הבעל יכול ללכת למקום אחר בלי כפיה, אם הבעל לברוח לעיר אחרת ורבנים עושים ההרחקות בעיר אחרת…האם יש חשש שזה כפיה או לא?

תשובה:

המקור שאין בהרחקות אלו חשש גט מעושה משום שהבעל יכול ללכת למקום אחר הוא במהרי"ק (שורש קב). וכן בגר"א (סי' קנ"ד ס"ק ס"ז), כנה"ג שם, מהרשד"ם (יו"ד קל"ב).

ונראה כי גם אם הלך למקום אחר וגם שם עשו לו הרחקות אלו. עדיין יכול הבעל ללכת למקום נוסף או לקיים את דברי הרבנים, ולכן עדיין אין בזה כפיה. (ועי' בשו"ת מעשה בי"ד סי' כו שהביא מדברי הגר"ש קוק שליט"א כי אם בנוסף עושים לבעל צו עיכוב יציאה מהארץ, לכאו' נופל טעם זה).

אך למעשה יש טעמים נוספים מדוע אין בהרחקות אלו משום כפיה. עי' בדברי ר"ת עצמו (ספר הישר סי' כד): "אך אם כל רבותינו שוין בדבר תגזרו באלה חמורה על כל איש ואשה מזרע בית ישראל הנלוים אליכם, שלא יהו רשאין לדבר עמו לישא וליתן עמו להאריחו ולהאכילו ולהשקותו וללוותו ולבקרו בחלותו. ועוד יוסיפו חומר ברצונם על כל אדם, אם לא יגרש ויתיר אותו האיש את הילדה הזאת, שבזה אין כפייה עליו. שאם ירצה מקיים, והוא לא ילקה בגופו מתוך נידוי זה, אך אני נתפרד מעליו".

זאת אומרת שאין כאן הכאת גופו, אלא רק מניעת הטבה אין בזה משום כפיה, ועי' בספר כפיה בגט (עמוד תע"ט). שהביא כן מכמה פוסקים.

נקודה נוספת יש בשו"ת ושב הכהן (סי' כה) שאין אומרים לו שמעשים אלו נעשים לו כדי שיגרש, אלא הם כעונש על שעבר על דברי חכמים. וכן מרומז בביאור הגר"א שם.

עוד חשוב להדגיש, כי לא נוהגים לעשות הרחקות דר"ת בסתם איש שאינו רוצה לגרש, אם אינו חייב לגרשה. (אלא שאף אם חייב לגרשה לא תמיד אפשר לעשות כפיה, ובכה"ג נוהגים לעשות הרחקות דר"ת). ולכן, לא ציינת במה מדובר, ואפשר שדינו של הבעל ממילא בכפיה.

הרבה הצלחה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל