לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

מקור למנהג לא להתראות עם החתן לפני החתונה

לגבי המנהג לא להתראות עם הכלה שבוע לפני החתונה, רציתי להבין שהרי אם החשש שתראה דם אם כן צריך לחשוש כבר 13 יום לפני החתונה שראיית דם היא לכמה ימים? וכמו כן מה מקור המנהג לא לדבר בטלפון באותו זמן?

 

תשובה:

שלום וברכה!

ראשית יש לדעת שבפוסקים הקדמונים לא הוזכר כלל איסור זה, יש המסבירים זאת מכיון שלא היה מנהגם להפגש הרבה אחד עם השני, אך כיום נוהגים להקפיד על זה מאוד, ומנהג ישראל תורה.

מקור המנהג שלא להיפגש שבוע עד עשרה ימים לפני החתונה, אינו רק מחמת הדין של ראיית דם, על אף שהביאו דין זה כמקור, שרואים בו שככל שמתקרבים לזמן הנישואין יש חשש של ראיית דם מחמת חימוד הבעל.

ומה ששאלת שצריך להמתין יותר, א' אכן יש נוהגים לא להפגש 12-14 ימים קודם החתונה, ב' נתבאר בפוסקים שדם חימוד הוא טיפת דם כחרדל ולכן אין לחוש שיקח כמה ימים מאז שפגשה את בעלה לעתיד. אך יש לציין שמטעמים אחרים אין מקור זה הבסיס ההלכתי היחיד לדין זה כיון שבפוסקים נתבאר שדם חימוד הוא כשלא פגשו את הבעל קודם לכן, או כשהוא מציע נישואין וכדו', אך כשפנגשים קודם, אין חשש אמיתי של דם חימוד.

יש שכתבו שמנהג זה הוא גם המלצה כיון שהאשה בהתקרב מועד החתונה כבר יוכלה להיטהר ויש בזה חשש למכשולות, כמו כן יש הטוענים שהפרדה זו גורמת להתרגשות מוגברת של בני הזוג ביום החתונה עצמו, וכן מונעת מריבות בימים אלו שהמתח גובר.

לענין דיבור בטלפון, אם הדבר נצרך מאוד יש שהקילו לשוחח בטלפון, וגם בזה לא נהגו כן.

 

מקורות:

בענין דם חימוד, שלחן ערוך יו"ד סימן קצב,א ור' בחכמת אדם קטו,א-ג, ובחתם סופר יו"ד סימן קפ"ד ועוד פוסקים שדין זה מצומצם מאוד.

ור' עוד בשלמי אליעזר בתוך מבקשי תורה קובץ כ"ה, שהביא עוד טעמים בדין זה.

הצטרף לדיון

11 תגובות

  1. המנהג שלפני החופה לא מצטלמים יחד אלא כל אחד לבד ואחרי החתונה בלילה מאוחר עושים שוב לשניהם יחד. וכן בחדר יחוד לפני שיוצאים לקהל.

  2. אומנם זה לא הנושא, אבל כיוון שהוזכר חדר ייחוד לא אמנע מלומר שבחור ספרדי אין לו לשנות ממנהג רבותינו הספרדים ולעשות יחוד מיד אחר החופה, כפי מנהג האשכנזים, אלא עליהם לנהוג כמנהג רבותינו הספרדים גאוני עולם, שהם הנהיגו שלא לעשות יחוד אלא אחר סיום מסיבת החתונה בלילה. ובפרט שהוא מנהג מכוער ללכת לחדר יחוד בפני קבל עם ועדה, ואף מרבני אשכנז יש שקראו לבטל מנהג זה.

  3. לענין מה שכתבת שהוא מנהג מכוער [דבר שחמור מאוד מאוד לאומרו אחר שכך נהגו בקהילות אשכנז לפחות אלף שנים, כל גדולי עולם!] השתתפתי בשמחת נישואי בנו של הגאון רבי יצחק יוסף שליט"א הראל"צ, ושם אמנם לא סגרו את הדלת עד הסוף ולא היה נחשב כחדר יחוד לדינא, אבל לאחר החופה בהחלט החתן והכלה הלכו "קבל עם ועדה" לחדר משלהם לסעוד שם יחד ולשבת בלא אנשים עמהם.

  4. אשמח אם כבודו יעלה את את התגובה שלי מלפני יומיים, כדי שלא יבוא לחשוד בי שאני מוציא חלילה לעז,
    דבר שאינו, שהרי כל מה שכתבתי כתוב בספרים הקדושים, ואם כבודו כותב שלומר זאת זה דבר חמור מאוד מאוד, הרי שאמירתו אינה מופנית אלי…
    חושבני שמותר לי לצטט מהספרים כל אמרה שאמרו חכמים להדיא…

  5. ואגב, במה שכבודו ציין, הרי שדלת פתוח אינו יחוד כלל, לא רק לדינא, מה שהתכוונו שאמרו "מנהג מכוער" הוא בהתייחדות עם דלת סגורה ולא בפתח פתוח, שם לא שייך כלל…

  6. לא כתבתי שהדלת היתה פתוחה, והיא באמת לא היתה, אלא שלא נסגרה עד הסוף ונותר חריץ. לענין הלכות יחוד זה הבדל גדול, לענין מה שנראה בעיניך כיעור כנגד מנהג עם ישראל קדושים שנפסק להלכה דורות, ולדעת הרבה ראשונים הוא עיקר החופה והנישואין, בעיני זה דבר חמור. אני מניח שמקורותיך נגד המנהג הוא פוסקים שיגידו שלא לשנות ממנהג בני קהילתם שלא עשו יחוד אחר החופה אבל לא שהיחוד הזה הוא דבר מכוער, שזה דבר שלא ישמע כמותו.

  7. קראתי בספרים הקדושים שכתוב שחור על גבי לבן שמנהג היחוד עצמו הוא מנהג מכוער ממש במילים אלו, ושוב אני חוזר ומדגיש שכבודו מאשים אותי על לא עוול בכפי, שאני חושב משהו נגד גדולי עולם, חלילה!
    אבל אני צמוד למנג אבותי ולספרים של פוסקי עדות המזרח וכך השבת ממש קראתי, ואביא לך מקור בלי נדר מרוכז בימים הבאים, אם כבודו רוצה, לא יפרסם את התגובה, אין לי בעיה, אבל אני דובר אמת, אני מבין שכואב לכבודו שכך נאמר על מנהג הייחוד לאחר החופה, שהרי כבודו ליטאי וכך נהגו אלף שנים אצל רבים מעדות אשכנז, אבל כך כתבו בספרים ממש במילים אלו, ואם יש לכבודו טענה, הרי שהיא לא עלי…לכן אין מקום לומר שחמור שאני מצטט פוסקי עדות המזרח, בדיוק כמו שמעולם לא אבוא ואומר לכבודו שחמור לומר כל דבר שכבודו קרא ולמד בספרים הקדושים חלילה..

  8. אינני יודע מה ראית, אבל אם ראית כך, הכוונה שאדם ספרדי שכך ינהג זה מכוער, אבל מישהו יבוא ויגיד שאדם אשכנזי שכך מנהגו ולפי דעת פוסקי אשכנז יש צד שזו היא החופה! זה דבר מכוער? זה הרי מגוחך לחשוב כך! תבדוק מקורותיך ואני בטוח שתמצא כמו שאני אומר. לומר לבן אשכנז שיחוד אחרי חופה זה מכוער משול למי שאומר שעצם הנישואין הם כיעור כי הכל יודעים כלה למה נכנסת לחופה, זה אמירה לא יהודית, אנחנו לא נוצרים. אם אד עוןשה כמו ההלכה והמסורת זה הדבר היפה ביותר שיש.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל