הניח תפילין של יד בלבד

רבני בית ההוראה
ט' אייר ה'תשע"ב

הנחתי תפילין וגיליתי בסוף התפילה שהנחתי רק תפילין של יד ולא של ראש.
מה עלי לעשות?
האם להוריד את של יד ולהניח שוב את שתיהם?
ומה בנוגע לברכה? (אני נוהג לברך ברכה אחת על שניהם)

תשובה:

שלום וברכה!

מי שהפסיק בשיחה בין הנחת תפילין של יד לתפילין של ראש, עליו להניח את תפילין של ראש ולברך עליהם לנוהג תמיד לברך על הנחת תפילין רק ברכה אחת עליו לברך ברכת “על מצות תפילין”, והנוהג לברך שתי ברכות עליו לברך על הנחת תפילין של ראש גם “להניח” וגם “על מצות”.

לאור הנ”ל הרי שבמקרה שאלתך:

אם עדיין לא הסרת את התפילין של יד, אתה יכול להניח את התפילין של ראש ולברך עליהם ברכת “על מצות”, ולמשמש בתפילין של יד, אך אם כבר הסרת את התפילין של יד עליך להניח תפילין של ראש בברכת על מצות, אולם לכתחילה עדיף להניח שוב את שניהם, ולברך על שניהם כמנהגך.

 

מקורות:

שולחן ערוך סימן כ”ה ס”ט ומשנ”ב שם, אמנם אם כבר הוריד את התפילין של יד, הרי שאין חיוב להניח שוב את שני התפילין שכן מה שאמרו שיש חובת הנחת תפילין של ראש דווקא עם תפילין של יד היינו דווקא כאשר מניח את שניהם, הרי שאין להניח תפילין של ראש קודם תפילין של יד מדין “הויה אחת לשניהם” אולם כאשר מניח תפילין של ראש בלבד אין חיוב להניח יחד עמו תפילין של יד, וכן מתבאר מד’ התוס’ (ערכין ג:) וכן מוכח בארצות החיים (סי’ כו ארץ יהודה סק”א ע”ש בארוכה), אולם נראה שלכתחילה ודאי עדיף כשמניח תפילין של ראש שיהיה מצוה שלימה בתש”י ותש”ר כאחד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים