לתרומות לחץ כאן

פלטה חשמלית שבלעה גבינה, הנחת סירים בשריים עליה

ילד הניח גבינה קשה על פלטת שבת. האם הפלטה צריכה הכשרה, ואיך ניתן לעשות כן? האם ניתן להמשיך להשתמש בפלטה ללא הכשרה, אם יקפיד שלא תתרטב?

תשובה:

שלום וברכה

אני מתאר לעצמי שהפלטה היתה נקיה במקום שהוא הניח את הגבינה, ולא היה שם לכלוך בשרי, כמו כן יש להעריך שלא נבלע במקום ההוא בשר בתוך 24 שעות שלפני הנחת הגבינה, ולכן מעיקר הדין חייבים לנקות את הפלטה שלא יישאר שום לכלוך מהגבינה, ולכתחילה צריך להכשיר את הפלטה על ידי שתפעיל אותה עד שהיא תגיע לחום המקסימלי, ואחר כך תערה על הפלטה מים רותחים מכלי ראשון (אפשר להרתיח מים בקומקום חשמלי, וכשהמים רותחים תערה על הפלטה).

[יש לציין שכל הנ"ל הוא באופן שבזמן שהכלים הבשריים מונחים על הפלטה, הפלטה יבשה ואין עליה שום מים או רוטב, אבל אם יש מים או רוטב בין הסיר לפלטה, הסיר נאסר מהפלטה].

מקורות:

דעת רוב הפוסקים שאין כלי בולע מכלי בלא רוטב, ולכן מעיקר הדין אם הפלטה נשארת יבשה [ואין שום גלישה של רוטב וכדומה] הבליעה שנבלעה בפלטה אינה יוצאת לתוך הכלי שמחממים על גבה, כן דעת הש"ך ביו"ד סימן ק"ה ס"ק כ"ב וכ"ד הערוך השולחן שם ס"ק מ"ב וכן מבואר במשנה ברורה סימן תנ"א ס"ק ל"ד ועיין באג"מ ח"א סימן מ' וח"ג סימן י' שמבואר שלדעתו גם לדעת הרמ"א א"צ להחמיר אפילו לכתחילה ודלא כדעת הפמ"ג ביו"ד סימן ק"ה על הש"ך שם ובסימן צ"ז סק"ג ובאו"ח סימן תנ"א שם שפירש את דברי הרמ"א ביו"ד סוף סימן צ"ב שבדיעבד אינו אוסר אבל לכתחילה יש להחמיר.

ובאמת שהכף החיים בסוף סימן צ"ב שם כתב שהסברא לאסור לכתחילה הוא משום שגוזרים שאם יניח קדרה של בשר על הקרקעית של התנור החלבי, יבוא בסוף להניח שם גם מאכל בשרי, ואולי י"ל שמאחר שאין רגילות להניח מאכלים על פלטה אפשר שבפלטה אין צריך להחמיר אפילו לכתחילה, [ואפשר שזה הסיבה של המשנה ברורה שבפשטות סובר שבשאר איסורים א"צ להחמיר בחצובות אפילו לכתחילה משום שאין רגילות להניח אוכל ישר על החצובות, א"נ י"ל דס"ל למ"ב כדעת האג"מ הנ"ל דס"ל שגם לדעת הרמ"א א"צ להחמיר].

ובמקרה כאן שהניח את הגבינה במקום שלא היה בליעה של בשר ב"י לדעת הרבה פוסקים מה שבלוע בתוך הפלטה נידון כבלע היתר, [עיין בשו"ת חת"ס יו"ד סימן ק"י ובשו"ת רמ"ע מפאנו סימן צ"ו ועיין ברמ"א סימן צ"ג סעיף א' ובש"ך סק"ג שמבואר לכאורה שנידון כבלע היתר] ודעת הפוסקים שדבר שבעל היתר אינו צריך ליבון חמור ולכן די להכשירו ע"י הגעלה, ובפרט שכל מה שצריך כאן הכשרה זה רק לכתחילה ולפי חלק מהשיטות אפילו לכתחילה א"צ וכפי שביארנו, ועוד סברא יש להקל כאן ע"י חימום הפלטה לחום מקסימלי משום שי"א שגם בדבר שבלע ע"י חום של אש אינו צריך ליבון גמור, ודי לחמם את הפלטה באותו דרגה שנבלע בו החלב.

ובמקרה כאן מאחר ו

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל