לתרומות לחץ כאן

כוונת דברי חז"ל שעבירה מכבה מצווה

בס"ד

נאמר במסכת סוטה דף כא

" עבירה מכבה מצוה ואין עבירה מכבה תורה "

איך עבירה יכולה לכבות מצווה ? איזו בדיוק עבירה מכבה ,ואיזו מצווה מדובר ?
מה בדיוק הפשט וההסבר שעבירה מכבה מצווה ?

תשובה:

שלום וברכה

השיטה המקובלת היא שאדם יקבל עונש על העברות שהוא עשה ויקבל שכר על כל המצוות שעשה, ועשיית עבירה איננה מכבה את שכר המצווה, וכן בזוהר הקדוש בכמה מקומות ובעוד הרבה ספרים, אולם בדברי הגמרא שאתה מזכיר במסכת סוטה בפשטות מבואר שלא כדברינו אלא שאם אדם עשה עבירה זה מקזז לו את השכר של מצווה אחרת שעשה, וכן פירש רש"י במקום שעבירה מכבה את "שכר המצווה", אולם עיין במאירי בסוטה [כ,א] שכתב על דברי הגמרא שאין הקדוש ברוך הוא מקפח שכר כל בריה ואין הכוונה שהעבירה מכבה את שכר המצווה שהאדם לא יקבל שכר טוב על המצוות שעשה, אלא כוונת הגמרא שעבירה מכבה מצווה ואין עבירה מכבה תורה, שמי שיש לו את את המעלה של לימוד התורה זה שומר עליו ומגן עליו שלא יקבל עונש על העבירה שעשה, אבל מצוות אחרות שאדם עשה אינם מגינים עליו שלא ייענש על העבירות שלו.

ומה שאתה שואל על איזה מצוות ועבירות מדברת הגמרא? התשובה היא: שכוונת הגמרא לכל העבירות ולכל המצוות חוץ ממצוות לימוד התורה.

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. בעיקר שמעתי שהדבר מדובר על פרנסה גם כן , שאדם שילמד תורה השכר של לימוד תורה הוא פרנסה ולכן כשילמד בתורה , לא תצליח העבירה לכבות את הפרנסה מכיון שהפרנסה באה לו מלימוד התורה ואין עבירה מכבה תורה .

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל