אליסף בן רעואל או דעואל

רבני בית ההוראה
ד' אייר ה'תשע"ב

מדוע בספר במדבר פרק א פסוק יד כתוב “לגד אליסף בן דעואל” ובבמדבר פרק ב פסוק יד כתוב”ומטה גד ונשיא לבני גד אליסף בן רעואל”?
כלומר פעם אחת עם ‘ר’ ופעם אחת עם ‘ד’.
אשמח לקבל תשובה
תודה רבה כבוד הרב.

 

תשובה:

שלום וברכה!

כמה ביאורים כתבו הראשונים על שאלה זו:

הרמב”ן כותב שהיו לו שני שמות: דעואל, שידע את האל, רעואל, ששם רעיון לבו באל, ולכן הזכירה התורה את שניהם (וכך היה המנהג בלשון הקודש לשנות שמות כשהטעם שווה).

הרד”ק בכמה מקומות כותב ששניהם שם אחד, אך לפי שהדל”ת והרי”ש קרובים בכתבן והרואים בספרי היחסים הנכתבים בימים הקדמונים, יש שהיו קוראים בדל”ת ויש שהיו קוראים ברי”ש ונשארו השמות לפני בני אדם בדל”ת וברי”ש, לכן כתבה התורה את שניהם להודיע כי הכל שם אחד, וכן ‘רודנים’ ‘דודנים’, ‘רבלתה’ ‘דבלתה’.

בעלי התוספות כתבו שבתחלה נקרא שמו ‘רעואל’, ואחרי שנתגייר (כפי שמופיע במדרש אחד משמותיו של יתרו היה רעואל), שינה שמו ל’דעואל’ על שם שידע את הקל.

 

תגובה אחת

  • מאת אליסף:

    שמו שונה לרעואל לאחר שלא קיטר בחלוקת השבטים למחנות על כך שלא קיבל את ראשות המחנה ועל כך שונה שמו לרע לא-ל שקיבל את הדבר ולא התלונן וגרם למחלוקת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים