לתרומות לחץ כאן

שימוש במדיח כלים בשבת ויום טוב על ידי שעון שבת

האם מותר להפעיל מדיח כלים על שעון שבת ולהכניס לו כלים בשבת או ביו"ט, ולאחר חצי שעה הוא יופעל מאליו (המדיח אינו משמיע רעש כלל) אשמח לקבל מקורות.
תודה!

 

תשובה:

אין להשתמש במדיח כלים בשבת, גם אם מופעל באמצעות שעון שבת ואינו משמיע קול כלל.

ביום טוב אם אין לו כלים אחרים והוא זקוק לכלים אלו לבו ביום ואין המכונה משמיעה רעש כלל, אפשר להקל.

 

מקורות:

ידועים דברי האגרות משה באו"ח חלק ד' סימן ס' שהאריך לאסור את כל השימוש במכשירים המופעלים באמצעות שעון שבת מטעם זילותא דשבתא, ואף על פי שמשתמשים בשעון שבת להדלקת וכיבוי האור, כיון שרגילים בכך בכמה מקומות אין בזה זילותא דשבתא, מטעם זה ראוי בכל מקרה שלא להשתמש בשעון שבת להפעלת מכשירי חשמל אף אם אינם משמיעים רעש. ואם משמיעים רעש אסור מטעם אוושא מילתא וכמבואר בשו"ע ובמ"ב סי' רנ"ב סעיף ה'.

חוץ מטעם זה של זילותא דשבתא, במדיח כלים יש איסור גרמא של מלאכת בישול, כיון שבסגירת דלת המדיח הוא עושה מעשה שבעקבותיו המים יכולים להיכנס למכונה ולהתחמם עם הפעלת המדיח על ידי השעון. אך ביום טוב מותר כשאין המכשיר משמיע קול כיון שאין איסור בישול לצורך אוכל נפש, וגם הטעם של זילותא דשבתא שאסר האגו"מ שייך פחות ביום טוב, שאין בו חלק מהדברים שצירף שם לאיסור בשבת.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. ב"ה
    שלום רב
    האם במזגן הפועל בשבת לא קיים איסור "משמיע קול" כבמדיח (כמובן כשמופעל ע"י שעון שבת). שהרי גם כאן אין המזגן פועל כל העת (כבמקרר). במיוחד השמעת הקול היא מחוץ לבית (מנוע) אם כי גם בבית הוא נשמע. תודה על תשובתכם

  2. בנוגע לאיסור השמעת קול אכן הגדר אינו ברור בעיני די הצורך באלו מקומות אסרו ובאלו נמנעו מלאסור, וכנראה, שכיון שהמזגן מטבע הדברים פועל שעות רבות [מה שפעולתו נפסקת על ידי הטרמוסטט אינו כלום כמובן] הוא דומה למקרר ולא למדיח כלים הפועל מחמת צורך מסויים ולזמן קצר בלבד.

  3. יישר כחכם על התשובות המאירות
    אך בחזו"ע יו"ט עמ' עב' התיר הפעלת מיקסר ע"י שעון שבת, אע"פ שמשמיע קול, ומבאר דלדעת שו"ע רנב ה' יש להקל בהשמעת קול בשבת. וק"ו ע"י גרמא.
    ולגבי גרם בישול. הרמ"א והב"י תקיא ב התירו לחמם מים לצורך הדחת כלים.
    וידועה שיטת החזו"ע דגרמא מדינא שרי, דלא כדברי הרמ"א שלד כב' המתיר רק במקום הפסד.
    ואעפ"כ לא התיר מרן הגרע"י גרמא בשבת אלא במקום צורך.
    עפ"ז נראה שאם יש לו הרבה כלים, וטורח גדול לשטפם בכיור, ויש בהם צורך ליו"ט, יהיה מותר להפעיל מדיח ע"י שעון שבת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל