לתרומות לחץ כאן

מכר חמץ שכלל בתוכו כלים, האם צריך לטבול את הכלים

בצעתי מכירת חמץ דרך אינטרנט. סימנתי אזורים מכורים ע"י שלט מכור לפסח ובטופס הגדרתי שאני מוכר את כל המקומות המסומנים ע"י שילוט. ולא לקחתי בחשבון שיש שם כלי אוכל : סירים, צלחות, סכו"ם וכו' … כעת נודע לי שהכלים חייבים בטבילה בגלל שלא הגדרתי שאני מוכר את החמץ הבלוע בתוך הכלים… מה הדין?

תשובה:

שלום וברכה

תשובה:

אתה לא צריך להטביל את הכלים.

נימוק

בשטרי המכירה של בתי הדין כתוב שלא מוכרים את הכלים את רק את החמץ שבלוע בתוכם, ואת המקומות שבהם נמצא החמץ, משכירים לגוי, ולכן הכלים אינם חייבים בטבילה, אני מתאר לעצמי שגם אתה מכרת דרך בית דין מוסמך שעשה את המכירה באופן זה, ולכן הכלים שלך אינם חייבים בטבילה.

גם באופן שכתוב בשטר שמוכרים את הכלים, (גם מהנוסח שאתה כותב בשאלתך לא כתוב שאתה מוכר לגוי את הכלים), דעת הרבה פוסקים שלא צריך לחזור ולהטביל את הכלים, מכיון שדעת הקונה והמוכר שלא יתקיים המקח לעולם, לא נתפס השם של הגוי על הכלי ואינו חייב בטבילה. כן דעת החכמת שלמה סימן תמ"ח וכ"ד הערוה"ש יו"ד סימן ק"כ סעיף נ"ב ועיין בדרכי תשובה ביו"ד שם ס"ק צ' וכ"ד רבים מהפוסקים, וכן מנהג העולם להקל בזה, ומאחר שיש אחרונים שחולקים ומחמירים להטביל לכן נהגו העולם שלא לכתוב בשטר המכירה שמוכרים את גוף הכלים, אולם גם אם כתבו כך, אפשר להקל ולא להטביל את הכלים.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל