לתרומות לחץ כאן

כיור אקרילי לחלבי ובשרי

שלום כבוד הרב.
יש לי במטבח כיור אקרילי מחולק לחלבי ולבשרי בצורה כזו: w. זאת אומרת, תא לחלבי, תא לבשרי, כשיש דופן נפרדת לכל אחת, אך הדפנות מחוברות למעלה, האם יש מבעיה כלשהי בכיור זה, או שזה נחשב לשני כיורים נפרדים.
תודה

תשובה:

כיון שהכיורים מחוברים ביניהם, הרי שהבליעה של הבשר עוברת לחלקו של התא החלבי, ולכן לכתחילה אין להשתמש לבשר וחלב כאשר יש חיבור ביניהם, ויש שכתבו להקל בזה.

מקורות:

כיורים אקריליים  עשויים מאבן טבעית גרוסה, בשילוב חומרים מלכדים שבעיקרם הם מחומר פלסטיק, ולכן מלבד הבעיה בהעברת הבליעות על ידי שהכיורים מחוברים וכמו שמשמע בדברי השו"ע (או"ח סי' תנא סי"ב) לגבי ידות הכלים שטעונים הכשר כמותם, ואמנם שם יש חילוק בין כלי מתכת לכלי חרס, שבמתכת הבליעה עצמה עוברת משום שאף אם החלק השני קר מכל מקום אומרים שהבליעה עוברת בכולו [מדין חם מקצתו חם כולו, ע"ש במשנ"ב] וגם בזה נחלקו הפוסקים אם זה מדובר על בליעות עי' שו"ע יו"ד סי' צג ס"א ובנו"כ שם, ובדברי הרמ"א בסי' תנא וביו"ד סי' קכא, אולם בנידון דידן שפעמים רבות שני הכיורים חמים מחמת שיש בהם סירים חמים, וכן הטעם השני שכתבו הפוסקים שם שהסיבה שמחמירים בידות הכלים משום שחוששים שנתנו את הידית בכלי חמץ או שעירו עליה חמץ, וטעם זה שייך גם בכיור הנ"ל כיון שמניחים על גבי החלק המפריד סירים חמים שתחתיתם יד סולדת בהם לפעמים חלב ולפעמים בשר, ואמנם בשו"ת דבר יהושע (ח"ה יו"ד סי' ו) כתב להקל בזה משום שרוב תשמישם בצונן, אולם הרי להלכה החמירו הפוסקים ברוב תשמישם וע"ש, ולכן נראה שמן הראוי שלא להשתמש בכיור מסוג הנ"ל.

.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה רבה מאוד על תשובתך.
    לאור תשובה זו בענין שני הכיורים שמחוברים בחלק העליון של שני הדפנות שלהם, האם יש בעיה גם עם השיש החלבי והבשרי כמו שקיים ברוב המטבחים שלנו שהשיש החלבי שנמצא בצד אחד ורחוק מהשיש הבשרי, שבניהם נמצאים שני כיורים נפרדים לגמרי, עם מחיצה ביניהם, אבל שני השיישים מחוברים יחד במקצת – במקום המחיצה שקיים בין שני הכיורים? תודה.

  2. שלום וברכה
    מבחינה הלכתית אין שום איסור שיהיה במטבח שני כיורים בלי מחיצה ביניהם, אבל יש לזה חסרון גדול שהמצב הזה יכול לגרום להרבה בעיות והרבה מכשולות, וצריך זהירות גדולה כששוטפים את הכלים וכשמכניסים את הכלים המלוכלכים לתוך הכיור שהלכלוך של הכלים הבשריים לא יעברו לתוך הכיור החלבי וכן להיפך, ובפרט כששופכים לתוך הכיור מאכל או לכלוך רותח וניתז מעט ממנו על הכלים החלביים זה יכול להטריף את הכלים, ולכן מומלץ לעשות מחיצה ביניהם ועל ידי זה תינצלו מכל מיני מכשולות, ומי שאין לו מחיצה בין שני הכיורים ובטעות ניתז מעט בשר או שומן של בשר וכדומה לכיור השני, אם הלכלוך אינו חם, צריך לשטוף טוב טוב את הכלים החלביים ואת הכיור בעזרת סקוטש עם סבון, אבל בלי מים חמים, ובמקרה שניתז רוטב או שומן חם מכיור אחד לשני, צריך לשאול שאלת חכם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל