לתרומות לחץ כאן

שלח את הרב למכור את חמצו ולא מכרו, והוצרך לשרפו, האם יכול לתבוע את הרב

הרב הודיע לי באמצע הפסח שלמרבית הצער, הוא שכח למכור את החמץ עבורי. אני כמובן ביערתי מיד את החמץ. מדובר על חמץ בשווי משמעותי. האם אני יכול לתבוע את הרב לדין תורה?

תשובה:

שלום רב,

אתה יכול לתבוע אותו, לאף אחד אין חסינות מפני תביעות, אבל נראה לי שבית הדין לא יחייב את הרב לשלם את ההפסד, כך שהטרחה מיותרת.

מקורות:

הרב פטור לדעתי מארבעה טעמים.
א. הוא אנוס ושכחה אינה כפשיעה, עיין שו"ע חו"מ סי' תכא סעיף י, ואינו דומה לדין של שומר ששכח היכן הניח את הפקדון, כיון שהוא פושע בשעת ההנחה שלא שם לב על מעשיו, עיין נתיבות סי' רצא ס"ק יד. ועיין עוד במגן אברהם סי' קח ס"ק יא ובביאור הגר"א שם. אלא שאם הרב קיבל שכר, אין שייך טעם זה שהרי שומר שכר חייב בגניבה ואבידה, ואנס שכחה דומה לאבידה, שהרי מזיק בידים חייב על שכחה.
ב. אפילו שומר יכול לומר בחמץ שעבר הפסח 'הרי שלך לפניך'. עיין באריכות בקובץ עומקא דדינא ח"א עמוד פא, כל שכן הרב שלא קיבל את החמץ לידיו ואינו שומר עליו.
ג. כאמור רב זה אין לו דין שומר, ולכל היותר חיובו הוא משום מראה דינר לשולחני. והדין הוא שמזיק היזק שאינו ניכר בשוגג פטור, ועיין בש"ך חו"מ סי' כה סק"ה אות ג לעניין דיין שטעה שחיובו הוא גם כן משום מראה דינר לשולחני שאינו חייב על היזק שאינו ניכר.
ד. אם הרב לא היה נזכר באמצע הפסח, ייתכן שהחמץ היה מותר באכילה לאחר הפסח, בפרט אם מדובר במשקאות חריפים, עיין שערי תשובה סי' תמח סק"ח. ואם כן על אי המכירה אין ברי היזקא, שהרי ייתכן שלא ייוודע אלא לאחר הפסח, ובהודעה באמצע הפסח אינו מזיק שהרי עשה את המוטל עליו. 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל