לתרומות לחץ כאן

שעבוד האשה לבעלה בענייני אישות

מה היחס המשפטי המחייב בין בני זוג, למשל אם הבעל רוצה לקיים יחסים עם אשתו והאישה אינה מעונינת בזה, האם מצד שיעבודה לבעלה חייבת להסכים לו, או שבמצב שהאשה אינה רוצה הרי דרישת הבעל היא בגדר כפיה ואינוס ואין האשה מחויבת בזה? אם ניתן לפרט מקורות.

תשובה:

שלום רב,

בזמן עונה (ברוב אנשים פעמיים בשבוע) האשה מחוייבת להסכים, שלא בזמן עונה לא ברור אם האשה מחוייבת.
כל זה לגבי חיובה של האשה, אבל הבעל אינו רשאי לבא אל אשתו שלא מרצונו, ואפילו שלא באונס אם אינה בלב שלם אסור. ואם האשה אינה מקיימת את המוטל עליה הרי הוא יכול לגרשה אבל לא לכוף.

מקורות:

זמני עונה לגבי מחוייבותו של הבעל לאשתו, מבוארים בשו"ע אבן העזר סי' עו.
לשון הרמב"ם בהלכות אישות פרק טו הלכה יח "נשמעת לו בכל עת שירצה", ומשמע אפילו ביותר מהעונה. וכתב המגיד משנה שם שאם אינה עושה כן היא בכלל מורדת. אבל בשו"ת מהרי"ט ח"א סי' ה כתב וז"ל: "דהא ודאי לא משעבדה ליה בכל שעה אם היא אינה רוצה, שלא מצינו מורדת אלא באומרת מאיס עלי או מצערנא ליה, אבל אם היא טוענת בעונה האמורה בתורה הטיילין וכו' נראה דלא כייפי לה שאינה שבויית חרב להזדקק לו בכל שעה". וצריך עיון קצת שהרי החילוק בין טיילים שעונתם בכל יום לבין פועלים שעונתם פעמיים בשבוע תלוי בכוחו של הבעל ולא בכוחה של האשה, ואולי כוונת המהרי"ט שאינה מחוייבת בכל שעה ויותר מעונת טיילים, אבל עונת טיילים היא מחוייבת אף לפועלים. ועיין עוד בשו,ת דברי יציב אבן העזר סי' נה.

לעניין אם הבעל רשאי לכפות, עיין בשו"ע או"ח סי' רמ סעיף י שאסור ללא ריצוי. ועיין שם בסעיף ג שבני אנוסה הם מורדים ופושעים וכתב המגן אברהם שם סק"ז "אפילו אינה אנוסה רק שאינה מרוצה לכך".

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. בשו"ע שם מצאתי – אם היה לו כעס עמה, אסור לשמש עד שיפייסנה, זה דחייה אקטיבית של האשה שיש לה כעס עליו ואינה רוצה אותו מפני כעס. וכך ראיתי גם שהמשנה ברורה מביא את המגן אברהם בצורה כזו שאם אינה מרוצה מפני כעס אסור, ונקראת אנוסה, אני מדבר על מצב שאין לה רצון לענין, רק מסכימה לבקשת הבעל בגלל החיוב. האם יש עם זה בעיה?

  2. ומה לגבי מי שאשתו חולה/לוקה בהפרעה אשיות/נפש שמחמת כך כעוסה כמעט תמיד ו או חסרת חשק ,אני מחמת כך לא מקימים יחסי אישות 3 שנים למרות שמאד קשה לי בכך .

  3. אכן ממש מצער. אין זה משנה את עצם השיעבוד. אם זהו מצבה עליה לטפל בעצמה בכדי שתוכל למלא את מחוייבותה.
    כל זה לעצם הדין, אבל כעצה אני יכול לומר לך שאסור לכם להמשיך לחיות כך, אתם חייבים לגשת לטיפול מתאים, אחרת אין טעם להמשיך כך, אני מניח שהדבר משפיע על תקינות חיי יומיום. אתה יכול לפנות אל הרב אלעזר ולך אותו אני מכיר שהוא יועץ נישואין מומחה (054-8418686).

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל