כמה אחוזים מותר לגבאי צדקה לקחת לעצמו

דיין בבית הדין נתיבות חיים
ט"ו ניסן ה'תשע"ב

בעניין גבאי צדקה כמה מותר לקחת לכיסן מהכסף שמגייס, ואם מותר איך הדבר מסתדר אם דעת התורם שתרם למשפחה נזקקת או לישיבה ולא לבן אדם זה, ואין לומר שעל דעת זה תרם שכן הציבור החילוני אינו יודע מהמנהג הזה אולי הציבור החרדי מודע לדבר ועל דעת זה תרם, אבל לא הציבור החילוני. אם אפשר גם מקורות לתשובה תזכו למצוות

תשובה:

שלום רב,

אסור לו לקחת על דעת עצמו, אבל מותר לו לסכם עם העני או המוסד שהוא מבקש שכר טרחה. אם לא סיכם מראש אינו יכול לדרוש רק שכר מינימאלי המקובל בשוק.
מוסד ידוע צריך לשלם פחות אחוזים, כיון שהשם של המוסד מדבר על עצמו ועבודת המתרים קלה. ומשפחה עניה חייבת לשלם יותר.

אם לוקחים שכר מוגזם, גם אם בהסכמת המוסד או העני, הרי זה גזל, כיון שהתורם ודאי לא תרם על דעת כן. אבל בשכר סביר, לא נראה שיש בעיה, אף אם התורם חילוני, שגם חילוני אמור להבין שאנשים לא עובדים חינם.

מקורות:

לעניין פועל שעובד ללא סיכום מראש עיין שו”ע חו”מ סי’ שלב סעיף א וברמ”א סעיף ד.
לגבי שכר מוגזם עיין שו”ת משנה הלכות ח”ד סוף סי’ רלז, הדוגמא שם היא על חמישים אחוז. ועיין עוד כאן.
המתרים אינו לוקח מכספי התורם, אלא כל התרומה עוברת לבעלות המוסד או העני והמתרים גובה שכר מהמוסד או העני. ממילא אין צורך שהתורם ידע שהמתרים לוקח שכר, אלא שלא תהיה ‘אומדנא דמוכח’ שאם היה יודע לא היה תורם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *