חיוב לגרש בטענת ‘מאיס עלי’

דיין בבית הדין נתיבות חיים
ט"ו ניסן ה'תשע"ב

האם יש חיוב לגרש כשהאשה טוענת מאיס עלי? ואם יש חיוב גירושין בזה, האם יש ג”כ היתר כפיה לגרש?

בתודה רבה

תשובה:

שלום רב,

ודאי שיש חיוב לגרש אם אין סיכוי שיחזרו לחיות חיי אישות.

לעניין כפייה, הרבה ראשונים סוברים שניתן לכפות כשיש הוכחות שהאשה צודקת בטענתה, אבל בשו”ע נפסק שאסור לכפות.
רבינו תם בספר הישר (תשובות סי’ כד) תיקן להרחיק את הבעל שמסרב לגרש בטענה זו בכל מיני הרחקות, אבל בלא נידוי ובלא מעשה בגופו. יש אחרונים שמפקפקים על כך.

מקורות:

בשו”ע אבן העזר סי’ עז סעיף ב נפסק שאין כופין.  לעניין שיש חיוב לגרש עיין בפד”ר ח”ז עמודים 201-207 ובספר שורת הדין כרך ב מאמרו של הרה”ג חגי איזירר שליט”א. תקנת רבינו תם הובאה בשו”ת מהרי”ק שורש קב ובבית יוסף סי’ קלד.
בשו”ת מהר”י בן לב ח”ג סי’ קב פקפק בתקנה זו והש”ך בספר גבורות אנשים סוף סי’ עב מחמיר כדבריו. כון דעת החזון איש בסי’ קח אות יב.
להרחבה בנושא עיין קונטרס הבירורים שחיבר הגר”א הורביץ ועיין בספר תשובות והנהגות כרך ה סי’ שדמ שמציע כיצד לנהוג.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *