לתרומות לחץ כאן

בן הנולד לפנויה – כשרותו לקהל

האם בן שנולד לפני הנישואין הוא ממזר?

תשובה:

ילד הנולד לאשה פנויה שלא במסגרת הנישואין הוא כשר. אלא אם כן אביו הוא פסול, זאת אומרת, או שהוא עצמו ממזר, או שהוא אסור לאשה באיסור כרת כגון אחד מקרוביה.

מבואר בגמרא (קידושין עד,א) כי ילד הנולד מפנויה דינו כ'שתוקי' זאת אומרת חז"ל גזרו עליו שיהיה אסור להנשא עד שנדע מיהו אביו ושאינו פסול כנ"ל. ולכן שואלים את אמו מיהו אביו. ודין זה נפסק בשו"ע (אבה"ע סי' ד' סעי' כו).

יודגש, כי גם אם אמו שותקת ואינה אומרת מיהו אביו, או שאמו מתה, דינו כשתוקי כנ"ל. מ"מ אם יש 'תרי רובי' (פעמים רוב, רוב אנשי העיר, ורוב האורחים הנכנסים לעיר) כשרים גם אז הילד הינו כשר לגמרי. אם הענין נוגע למעשה, תוכל לקבל פרטים נוספים בלחיצה כאן.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. מה הדין של דימום בן יומיים? אני בשלבי הפריה חוץ גופית, וכרגע לוקחת כדורים לתחילת ווסת, אלא שהיה לי ווסת רק בן יומיים האם הדין שבעה נקיים ? או שזה רק כתם? איך אני אמורה לדעת בלי לחשוש?

  2. כל דימום מהרחם נחשב כראייה גמורה ולא ככתם. כתם פירושו דימום לא ווסתי הנמצא על הבגד או על נייר קינוח, ולא נראה באותו מקום. במקרה שלך, נראה שמדובר בדימום ווסתי. בכל מקרה חובה לדעת, שלענין שבעה נקיים אין הבדל, וגם כתם כאשר הוא מטמא [תלוי בגודל ובפרטים נוספים] יש לספור לאחריו שבעה נקיים על כל הדינים הכרוכים בכך [המתנת ד או ה ימים, ז' נקיים עם בדיקות כראוי וטבילה].

  3. לפי מה שכתבתם שאם הרוב כשרים גם היא כשרה אם לא יודעים מי אביה ואמה שותקת, האם לא חוששים אולי תתחתן עם אחיה מהאב וכדומה?

  4. דין זה הוא רק לכתחילה כמבואר בסי' ב' סעי' יא לא ישא וכו'. אבל מעיקר הדין לא חוששים, לכן בדיעבד אם הוא נולד ואין ידוע מיהו אביו, לא חוששים לקרובים.

  5. אכן. אבל כל ילד שנולד למשפחה שאינם שומרים על טהרת המשפחה הוא כזה. וכבר אמר הקהילות יעקב שאם הם חוזרים בתשובה אין כל חסרון בהם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל