בס"ד
שלום רב.
היה לי בעבד שידוך, שבאחת הפגישות שאל אותי על איזו טבעת מניחים אצבע כשמקדשים אשה, הראיתי לו והוא מיד שם לי טבעת שעולה משהו כמו 10 שח אולי. ואמר הרי את מקודשת לי, ולא היו ברחוב אנשים, לא היו עדים, ואני מיד הורדתי את הטבעת ואמרתי שאני אל מקודשת. האם יש פה חשש כלשהו לנישואין או אירוסין?
תודה.
תשובה:
אין כאן כל חשש קידושין. (כיון ששאלתך היתה "האם יש כאן חשש נישואין או אירוסין" כדאי להבהיר את הנושא, אירוסין הנוהגים היום, זה רק הסכם בין האיש והאשה על כוונתם להנשא. אבל עדיין היא אינה אשת איש וכד'. קידושין זה נתינת הטבעת תחת החופה. ולאחר מכן היא אשתו לכל דבר, וצריכה גט כדי להנשא לאחר. נישואין זה כניסה לביתו לאחר החופה. דבר זה מוסיף רק חיוב מזונות עבור האשה ועוד כמה דברים, אבל בעצם הדבר הקובע האם את אשת איש זה רק הקידושין אמנם, שנם שיטות נוספות בהגדרת נישואין, וכאן רק כוונתי להסביר את נושאים, כדי שיהיה ברור לך).
מבואר בשו"ע (אבה"ע סימן מב סעיף ב') "המקדש שלא בעדים, ואפילו בעד אחד, אינם קדושין. אפילו שניהם מודים בדבר, ואפילו קדשה בפני עד אחד ואחר כך קידשה בפני עד אחר, זה שלא בפני זה, אינה מקודשת".
אמנם גם אם היו שם עדים, יש סיבה נוספת שאין כאן חשש קידושין, משום שבשאלתך כתבת כי מיד הורדת את הטבעת ואמרת לו שאינך מקודשת. אין טעם להרחיב בדין זה מאחר שברור שאין חשש קידושין מהטעם הראשון.
ברכה והצלחה
אם זוג לובש טבעות שהבחור הביא לבחורה כמתנה בלי עדים , ואנשים רואים שלשתיהם יש טבעת עם חריטה של השמות שלהם הבחור אמר שהוא הביא לה טבעת האנשים שרואים טבעת על בחורה לא נקראים עדים? כלומכ הוא לא שם לה טבעת לידם או אמר לה משהו על קידושין לידם אלא רק ראו שלשתיהם יש טבעת.. אין כאן עדים או קידושין נכון?
אמת. אין בזה כל חשש לקידושין.
ואם הוא הוציא את הטבעת להראות להם ואז שם לה על היד ואולי אמר קחי אשתי זה נקרא קידש אם היה שתי עדים כשרים?
יכול להיות שכן, צריכים לדעת יותר את הפרטים.
אני לא זוכרת אבל אם זה היה עד אחד? חייב שתי עדים
את יכולה להתקשר אחרי פורים למס' 050.4163175 ונסכם את הנושא.
זאב ליטקה
השאר תגובה