לתרומות לחץ כאן

נישואין אזרחיים לצורכי רישום

שלום כבוד הרב.
יש לי שאלה שהעלתה בננו חילוקי דעות שונות.
מדובר באישה יהודייה שנישאה לגוי בקנדה רק לשם קבלת תעודת זהות \ דרכון ישראלי בשבילו , דבר שהיא קיבלה עליו 10.000 אלף דולר. והדבר נעשה ברצון שני הצדדים, שאין ולא יהיה בינהם כלום. וכך זה נשאר ללא מחויבות אחד לשני. כל אחד חי במדינה משלו ומידי פעם מדברים בטלפון. יש לציין כי אישה גויה חיתנה אותם ואין להם כתובה , נגיד שזה נשואים אזרחיים.
עכשיו כשהיא עלתה לארץ היא רשומה כנשואה בתעודת זהות שלה. רק בגלל שהיא אמרה להם במשרד הפנים שהיא נשוא,ה אחרת היו רושמים אותה כגרושה (המצב הקודם שלה היה – גרושה) ולאחר זמן מה היא עשתה מה שעשתה תמורת הכסף.

איך מתייחסים לאישה כזו כנשואה? כאשת איש? או שהנשואים האלו לא תופסים פה למרות שהיא רשומה בתעודת זהות כנשואה לכל דבר?

תשובה:

נישואין אזרחיים אינם תופסים ע"פ ההלכה. לפני כמה עשרות שנים דנו הפוסקים איך להתייחס לנישואין אלו, ורובם המכריע כתבו שאין בהם כלום. אלא שנוהגים היום להצריך זוג כזה גט לחומרא במקום שאפשר.

אלא שאני מבין שבמקרה זה אפילו לא היה נישואין אזרחיים, והכל היה רק לצורכי רישום. ובמקרה זה אין כל ספק שאין בנישואין אלו ולא כלום. וגם המחמירים שנישואין אזחיים הוא רק מטעם שיש אומדנא שהם מתכוונים לקידושין עיין בשו"ת הר צבי (אבה"ע סימן עו). אולם במקרה זה האומדנא היא הפוכה, שאין ספק שהכל לצורכי רישום, ולכן אין ברור כי אין בנישואין אלו מאומה.

הרבה הצלחה

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. יש להעיר לכבודבם שאע"פ שנכון מה שכתבתם בקשר לנישואין אזרחיים בין יהודים, לא קראתם את השאלה כדבעי. הנישואין אזרחיים היו עם גוי ולכן אין צורך בגט לחומרא, כמובן ופשוט.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל