לתרומות לחץ כאן

קונה ביד שניה שהחזירה מבלי לדרוש את הכסף

שלום רב,
לפני כמה זמן מכרתי ספר דרך אתר שמוכר ספרים יד שניה. ביקשתי מהפונה אלי 50 שקל עבור הספר כשדמי המשלוח היו עליי כך שהרווחתי בערך 40 שקלים. כששאלתי אם הספר הגיע, ענתה לי שזה לא הספר שהתכוונה אליו. מאז לא היה קשר. היום קיבלתי ממנה את הספר בחזרה עם פתק שאומר שאולי מישהו אחר יתעניין בזה. היא לא הודיעה לי שהיא שולחת את הספר חזרה. האם עליי לשלם לה את מה ששילמה לי על הספר היות והחזירה אותו למרות שלא אמרה לי דבר על כך? ואם כן האם עליי לנכות שוב דמי משלוח? (היא שלחה על חשבון מקום עבודתה)
הרבה תודה

תשובה:

שלום רב,

כל עוד שהיא לא תובעת אותך, את לא חייבת להציע לה החזר כלל.
אם היא תדרוש ממך החזר, תצטרכי להחזיר לה מה ששילמה. ואם היא אשמה בחוסר ההבנה, תהיי רשאית להוריד לה דמי משלוח, או לחלופין לשלוח את הספר בחזרה שוב לאחר שהיא תשלם לך דמי משלוח.

מקורות:

אם הקונה אינה תובעת את הכסף בחזרה, מסתבר שהיא מוחלת, משום שהיא מרגישה בעצמה אשמה בהוצאות המשלוח ובגרימת טרחה מיותרת. וכך גם נראה מהפתק המצורף שהיא שולחת רק משום אל תמנע טוב מבעליו. עיין בש"ך חו"מ סי' רלב סק"ב שמביא שכל מלווה שאינו תובע הלווה יכול לתלות במחילה ומסיים בצריך עיון. בנידון דידן שיש יותר סברא לתלות במחילה, ניתן לתלות לכל הדעות.

אם המוכרת לא פירשה היטב באיזה ספר מדובר, אין גמירות דעת לקנין, ולא ניתן לחייב אף אחת בהוצאות משלוח של השניה, כיון שכל אחת אשמה, המוכרת על שלא פירשה היטב מה היא מוכרת ואף על פי כן שלחה, והקונה על שהזמינה לפני שווידאה אם זה הספר שהיא צריכה.
אם המוכרת פירשה היטב מה היא מוכרת, אלא שהקונה טעתה, הרי היא חייבת לשלם דמי המשלוח, מדין האומר לאומן עשה עמי מלאכה ואקחנו המבואר בשו"ע חו"מ סי' שלג סעיף ח. גם ניתן לחייב אותה לקיים את המקח, כיון שדברים שבלב אינם דברים. ויכול גם להיות שהיא חזרה בה לאחר הקניה.
חוק הגנת הצרכן שניתן להחזיר תוך 14 יום, אינו חל במקרה זה, כיון שהמוכר אינו עוסק כהגדרתו בסעיף 1 לחוק.

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. תודה רבה על התשובה.
    אני רוצה להוסיף ולהבהיר, כי מדובר בספר ללימוד שפה שנקרא: "יוונית למתחילים". זהו שמו וזה מה שהוא מכיל. בזמנו, גם אני ראיתי שהוא לא טוב ללימוד השפה רק אחרי שרכשתי אותו, וכשמישהו אחר לפני קונה זו, ביקש לקנות הספר ושאל אותי אם הוא טוב מיד השבתי במלוא הכנות שלא. אבל אישה זו לא שאלה אותי ולא ידעתי מה היא בדיוק מחפשת. היא רק אמרה שהיא רוצה את הספר ומה מחירו לכן מיד שלחתי וזהו.
    זה שהיא שלחה אלי את הספר בחזרה, נתן לי את התחושה כאילו היא אולי מצפה ממני להחזיר לה הכסף לפנים משורת הדין ולא ממש אכפת לי, אלו גרושים, אני רק לא רוצה שיהיה עליי עוון חס ושלום או שאני אעבור כל צורה של גזל. אז אני מבינה שאני לא עוברת ולא חייבת להחזיר לה. הרבה תודה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל