לתרומות לחץ כאן

צ'ק שניתן לפני עשרים שנה האם ניתן לפדות צמוד למדד

מה הדין אם קיבלתי צ'יק לפני עשרים שנה בתור משכורת, והיום אני רוצה לפרוע אותו השאלה האם אני יכול לדרוש אותו בצמוד למדד, היות שזה לא הלוואה, יש לציין שהאיחור נבע אך ורק בגלל רשלנות שלי.

תשובה:

שלום רב,

אסור לדרוש הצמדה למדד, מצד איסור ריבית. ומסתבר שאף מצד דיני ממונות אין מקום לדרישה זו.

מקורות:

לעניין אם מותר לשלם ריבית בחוב של שכירות פועלים, בבית יוסף  סוף סי' קס מביא בשם רבינו אליעזר מטוך שאין איסור ריבית לשלם יותר אם המעביד לא שילם בזמן כיון שאינו דרך הלוואה, והבית יוסף חולק עליו ומסיק שאין לסמוך על דבריו.
בספר חוות דעת סי' קסח ס"ק יד מסביר שאלמלא איסור ריבית היה המעביד המעקב את המשכורת חייב לשלם ריבית משום שנהנה מעיכוב הכסף, וכדין דר בחצר חבירו שעומדת להשכרה והוא עומד לשכור. אמנם כל זה אם המעביד לא שילם בזמן על אף שהתבקש לעשות כן, אבל אם המעביד שילם בשיק הרי נפטר מחיובו לדאוג לתשלום. כמו כן, העובד שלא משך את השיק מסתמא מחל על הרווחת הזמן (עיין ש"ך סי' רלב סק"ב ועיין כאן) וממילא אינו יכול לתבוע על מה שהמעביד הרוויח מהרווחת זמן שהרי מחל על הנאה זו.

לעניין אם יש חיוב הצמדה למדד כשהמטבע נפסל, עיין בשו"ע חו"מ סי' עד סעיף ז. ועיין בנתיבות שם סק"ז ובחוות דעת סי' קסה סק"א שאם ערך המטבע ירד אבל לא נפסל לגמרי יש לשלם אותו סכום ההלוואה במטבע שלווה ללא תוספת. ועיין בספר ברית יהודה פ"כ אות ג והלאה לעניין איסור ריבית בהצמדה למדד.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל