לתרומות לחץ כאן

כשרותו של יין לקידוש לדעת הספרדים

בס"ד
השאלה היא לגבי כשרות של יינות ותירוש.
לאשכנזים מספיק שישית יין, ולנו הספרדים צריך רוב יין. השאלה היא אילו סוגי תירוש ויין כשרים לברכת "הגפן" לספרדים? אני יודע רק על תירוש כרמל, אבל מעבר לכך אני לא יודע על אחרים. הקושי הוא המחיר היקר של תירוש כרמל, ואחרים שעולים זול יותר לא בטוח שהם כשרים לברכת "הגפן".
אשמח לתשובה לגבי סוגי היין והתירוש, ואילו הכשרים הם ודאי כשרים ל"הגפן" לספרדים (אם אני לא טועה הבנתי שבד"צ העדה החרדית ובד"צ אגודת ישראל ועוד אחד הם ודאי לא כשרים לספרדים לברכת "הגפן" כי הם ודאי שמים רק 17% יין, לגבי היתר אני לא בטוח, וגם לגבי זה זה רק משמועה).
(אני שואל באופן כללי, למרות שאנחנו מקדשים רק על תירוש. אבל זה לטובת מי שמקדש על יין)

תשובה

שלום וברכה

על אף שבעבר הפוסקים הספרדים סברו שאין להשתמש ביין ומיץ ענבים שבהשגחת הבד"ץ העדה החרדית לקידוש, וסברו שברכתו שהכל, מכיון שהיו מערבבים רוב מים, המציאות בשטח השתנה, וכל בקבוק שכתוב עליו שהוא כשר גם לדעת הבית יוסף, פירושו של דבר שיש בו רוב יין, ולכן גם לספרדים מותר לקדש על היינות ומיץ ענבים של ההשגחה הנ"ל.

לסיכום: כל בקבוק שתחת ההשגחה הנ"ל שכתוב עליו שהוא כשר גם לדעת בית יוסף, אפשר לקדש עליו.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. בסד

    האם תירוש ״כרמל״ כשר למהדרין לקידוש גם לדעת הבית יוסף למרות שאין זה מצויין עליו?
    ומה ההכשר הטוב יותר ליין ? בדת העדה החרדית או בדץ מהדרין של הרב רובין ?

  2. שמעתי מהרב יצחק יוסף (דרשת שבת הגדול תשע"ט)שמה שכתוב על הכשר בדץ העדה החרדית גם לפי דעת הבית יוסף אין זה תמיד נכון (נחלקו איך יש לפרש במדוייק דעת הב"י לגבי שמרי היין)

  3. הוא כנראה דיבר על משהו היסטורי כשהיין היה ביוקר, היום אם אתה קונה מיקב נורמלי אין בכלל חשש וכשיש כשרות העדה החרדית זה תמיד נכון, וחלילה להוציא לעז על יראי ה', תמהני כיצד לגבי הכשרים קלושים נהג לומר עד אחד נאמן באיסורים, וכלפי בד"ץ העדה החרדית שמוחזקים ככשרות מהודרת ומוצלחת במיוחד, ומדובר במשהו שמאוד פשוט להשגיח עליו, הרי הוא אומר "לא תמיד נכון", וכי חשודים הם להכשיל אנשים בדבר הלכה???

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל