יש מראות דמים שמטמאים ויש שאינם מטמאים

רבני בית ההוראה
כ"א אדר ה'תשע"ב

מה הסיבה שיש צבעי דם שאוסרים אשה וצבעים אחרים לא אוסרים. מה המקור להבדלים בין הצבעים ומה ההגיון שעומד מאחורי ההבדלה בצבעים?

תשובה

שלום וברכה

במשנה בנדה [יט,א] מבואר שיש חמשה סוגי דמים שמטמאים את האשה, ושאר המראות טהורים. ובגמרא מבואר שלומדים את זה מהפסוק כי יפלא ממך דבר למשפט בין דם לדם – שכוונת הפסוק הוא לחלק בין דם לטמא לדם טהור, ומבואר אם כן שיש מיני דמים שטמאים ומיני דמים שאינם  מטמאים, ובהמשך הגמרא יש עוד לימוד מזה שכתוב פעמים דמיה בלשון רבים, ולמדו מזה שיש ארבעה מיני דמים שמטמאים [ומה שכתבנו שיש חמשה מיני דמים מבואר בגמרא שבעצם יש רק 4 מיני דם טמאים, והמין החמישי הוא צבע שחור – שהוא מטמא משום שבעצם צבעו המקורי היה אדום, אלא שהוא השתנה ונהפך לשחור ולכן הוא מטמא].

ויש לציין את מה שמבואר בכל הפוסקים שבזמנינו נתמעט הלבבות ואין לנו כח לחלק בין מיני הדמים, ולכן אין לטהר שום דם שנוטה לאדמומיות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *