קריאת שמע על המיטה

רבני בית ההוראה
י' אדר ה'תשע"ב

שלו’ כבוד הרב,

אם אני נוהג ללמוד עד שנרדם תוך הלימוד ברוב המקרים,

כיצד לנהוג עם קריאת שמע – הרי שאם אקרא ואמשיך ללמוד יוצא שאני מכוון מראש להמשיך ללמוד אחרי קריאת שמע,
ואם לא הרי שיוצא פעמים שמתבטלת ק”ש שעל המטה כי אני נרדם עם הספר,

מה עדיף לכתחילה?

ואם יש הבדל בין הפוסקים, בין אשכנזים לספרדים וכו’

תודה

תשובה

שלום וברכה

אני מבין משאלתך שאתה נכנס למיטה כדי ללכת לישון, אלא שאתה נוהג ללמוד בספר לפני שאתה נרדם, ומסתבר שאם אתה בדרך כלל נרדם בתוך זמן קצר, תקרא קריאת שמע, ואחר כך תתחיל ללמוד בספר, מכיון שכל אדם שקורא קריאת שמע אינו נרדם באותו רגע שהוא קרא שמע, אלא זה תהליך שלוקח מעט זמן עד שאדם נרדם, ויש הרבה אנשים שכשהם קוראים בספר, הם נרדמים עוד יותר מהר מאם הם לא היו קוראים, ולכן במקרה כזה תקרא קריאת שמע לפני שהוא מתחיל ללמוד, אמנם אם הרגילות שלך הוא ללמוד במשך זמן ארוך, תשער בעצמך עד מתי אתה בטוח לא נרדם, ואחר כך כשמגיע זמן שאתה יודע שאתה כבר עומד בזמן הקרוב להירדם, תקרא קריאת שמע.

2 תגובות

    עידו:

    אני לומד לאו דווקא במטה, אלא על השלחן או על הספה ולא מתכוון לשון אלא ללמוד ופתאום מתעורר לפנות בוקר.

    ואמנם כפי שהרב יעץ אני משער ואם נראה שעייפות קופצת עלי אני קרוא והולך למטה אלא שיש פעמים רבות שאני לא רוצה לשון אפילו שעייף לפעמים זה מחזיק כמה שעות או עד הבוקר ולפעמים נרדם גם בלי לרצות.

    השאלה האם מראש לומר ק”ש בתחילת לימוד כזה או רק כשממש מתכוון לשון?

    הרב מאיר יצחק וינד:

    שלום וברכה מסתבר שאמירת שמע הוא למי שהולך לישון ולא למי שהולך ללמוד, ולכן אדם שהולך ללמוד ליד השולחן והוא נרדם באמצע הלימוד, מסתבר שאינו צריך לקרוא קריאת שמע בשביל שינה עראית כזאת. אמנם אין לי מקור לדברי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *