לתרומות לחץ כאן

כמה כסף זה מחצית השקל

שלום רב!
ברצוני לברר מהו השיעור המדויק כיום של זכר למחצית השקל, וכמו"כ של מתנות לאביונים?
תודה רבה

תשובה:

שלום רב,

לנוהגים לתת כסף בשווי 'מחצית השקל' שבתורה – לפי השיטה העיקרית 28 ש"ח, ולפי השיטה המחמירה 38.30 ש"ח.
האשכנזים נוהגים לתת שלושה חצאים של המטבע המקומי. ויש לתת לפי כל בני הבית אפילו הקטנים.

מחיר הכסף משתנה כל יום. לכן יש לבדוק בשעת מעשה באתרים של הבנקים שנותנים אפשרות להמיר כסף לשקלים, כגון כאן. לפי השיטה העיקרית יש להמיר 0.2256 אונקיית כסף, ולפי השיטה המחמירה יש להמיר 0.3087 אונקיית כסף.

מתנות לאביונים, מן הדין מספיק שתי פרוטות לשני עניים. עשרים אגורות הם כבר יותר מפרוטה. אבל יש דעה שצריך לתת שיעור הראוי לקנות חצי ככר לחם לסעודת פורים, לפי דעה זו יש אומרים 10 ש"ח. כמו כן אף לדעה שמספיק פרוטה ראוי להחמיר ולתת מטבע חשוב. ויש אומרים שמתנה חשובה בזמנינו היא 50 ש"ח.

מקורות:

שיעור מחצית השקל עיין כאן. לעניין מנהג האשכנזים עיין רמ"א סי' תרצד סעיף א. ועיין ביאור הלכה שם ד"ה ויש ליתן שאין יוצאים בשלושה חצאי גרושים אלא אם כן נותנים גם עבור בני בית הקטנים. לפי יוקר המחיה, השקל בזמנינו שווה פחות מגרוש.
לעניין מתנות לאביונים עיין משנה ברורה סי' תרצד סק"ב ובשערי תשובה סק"א. בשו"ת ציץ אליעזר ח,ז סי' כז אות טז כתב שהעיקר שמספיק פרוטה, אולם יש טוענים שבזמנינו פרוטה אינה מטבע חשובה, ויש לתת מתנה חשובה ומפורסם בשם הגרי"ש אלישיב שליט"א שיש לתת 50 ש"ח. כמו כן, יש לכך סימוכין מדברי הסמ"ע בסי' פח סק"ב, שיש להצמיד את הפרוטה שבימי חז"ל למדד יוקר המחיה, לגבי כל ההלכות שבתורה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל