לתרומות לחץ כאן

מתארחת אצל חמותה שאיננה מקפידה כדין על הפרדת כלים בשריים וחלביים

שלום, יש לי שאלה בעניין הכשרות.
אני מאוד מקפידה על שמירת הכשרות. זה מתבטא בהפרדה מוחלטת בין בשר לחלב, כולל הפרדת הכלים, הסכו"ם וכמובן הסקוצ'ים שאיתם שוטפים את הכלים. חמותי לא שומרת כשרות באופן הזה, למרות שאני יודעת שיש לה כלים המיועדים לארוחה בשרית וכלים לארוחה חלבית. אני לא בטוחה שיש הקפדה ברגע שנעשה שימוש בטעות בכלים (לדוגמא, אכילה בצלחות הפלסטיק החלביים שנאכל בהם בשר). לא נראה לי שהכלים עוברים הגעלה, שזה עוד משהו שמוסיף לחוסר ההקפדה בכשרות מבחינתי. אני יודעת שגם הירק לא גוש קטיף ולא מוכשר. הסקוץ' לשטיפת הכלים משותף לבשרי ולחלבי. יצא לי לראות שבעת שטיפת הכלים, היא מקפידה להפריד את הכלים הבשריים ואחר כך שוטפת את החלבי. מבחינתי אני לא רואה הפרדה כל עוד הסקוץ' הוא משותף…
שאלתי היא, במקרה שאני, בעלי והילדים מוזמנים אליה לארוחה בחג, שבת או ארוחת ערב פשוטה, האם לסרב ויוצא מצב של פגיעה בה, או כן לאכול על מנת לא לפגוע אבל להפר את הכשרות?
יש לציין שעד עכשיו נמנעתי מלאכול שם ארוחות בגלל הכשרות, ואני יודעת שזה מפריע ויוצר מצב לא נעים ביני לבעלי ולחמותי.
בנוסף, יש מצידה השתדלות בשבילי ותמיד היא מציעה את האפשרות של כלים חד פעמיים רק בשבילי. אני מעריכה את זה מאוד, אבל זה לא מספיק בגלל שהאוכל שבושל לפני שמוגש בצלחת, נחשב ללא כשר.
אני באמת לא רוצה לפגוע בה ומנסה למצוא פתרון הולם במקום להימנע כל פעם מחדש בתירוץ לא נעים.
אשמח לתשובה, תודה.
-אודליה-

תשובה

שלום וברכה

קודם כל רציתי לתת לך עצה טובה, כפי מה שאני מבין מדברייך את זו שמדברת עם חמותך בעניין ההקפדה על הכשרות ולא בעלך, ולכן זה יוצר מצב לא נעים עם חמותך, אינני יודע מהו דעתו של בעלך בעניין, אבל באופן כללי אם בעלך גם מסכים איתך ורוצה להקפיד על הכשרות בדרך הראויה, עדיף שהוא יאמר לאימו שתעשה לכם טובה ותתחשב בכם, בדרך כלל אמא מתחשבת בבנה יותר מבכלתה, והיא פחות תקפיד עליכם אם הבקשה יבוא מצד בעלך, [כמובן שאסור לך לריב עם בעלך בשביל זה אלא בדרכי נועם תסבירי לו שעדיף שהוא זה שיבקש את הדברים האילו].

ולעצם שאלתך בעניין בעיות הכשרות אינני יודע בדיוק מהם הבעיות שיש במטבח של חמותך, אבל אתייחס לכמה נקודות שציינת.

1. בעניין ירקות שאינם של גוש קטיף, כמובן שתקפידי לא לאכול מהירקות האילו, אבל ביחס לכלים את יכולה להקל.

2. מה שהיא לא מקפידה על סקטוש נפרד לבשרי ולחלבי, על אף שוודאי לכתחילה צריך להשתמש בסוקטש נפרד לבשר ולחלב, בכל אופן מאחר ושטיפת הכלים לא נעשים במים רותחים שהיד סולדת בהם, בדיעבד אפשר להקל ולאכול מהכלים האילו.

3. מה שאת אומרת שהיא איננה מכשירה את הכלים שהיא השתמשה בהם בטעות לחלב במקום לבשר, כפי שמבואר בשאלתך את לא בטוחה בעניין ולא ידוע לך בבירור על כלים מסויימים  שנאסרו, כמו כן צריך לדעת בדיוק איזה שימוש אסור נעשה בהם, שהרי הרבה פעמים יש פעולות שאסורות לכתחילה, אבל בדיעבד אין הכלים נאסרים ויש צדדים להקל, ובמקרים כאילו וודאי שאת יכולה להקל, ולכן מאחר שלא ברור לי איך הכלים של חמותך נאסרו, אינני יכול לפסוק באופן ברור אם מותר לך להשתמש בכלים האילו, צריך לדעת יותר לפרטים בדיוק איך הבית מתנהל ועל פי זה לפסוק.

בהצלחה רבה!  ואשרי מי ששומר על פיו ואינו אוכל רק מאכלים כשרים, ולכן תשתדלי מצד אחד להקפיד לאכול רק דברים כשרים, ומצד שני צריך להיזהר מאוד ממחלוקת בכלל, ובפרט בתוך בני משפחה, ולכן במקום צורך יש הרבה מקרים שאפשר להקל בהם, כמובן שלא בכל המקרים יש היתר להקל, ולכן כדאי לפנות בצורה יסודית לרב שמכיר את המקרה באופן ברור יותר עם כל הפרטים, ועל פי זה לקבוע אם את צריכה באמת להקפיד ולהימנע מלהשתמש בכלים של חמותך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל