שלו' כבוד הרב,
הבנתי שיש ספרדים הנוהגים שלא לנשק התפילין של ראש טרם הנחתם בטענה שזה הפסק.
1. מה המקור לומר שזה הפסק?
2. למי בכל זאת חוששים להפסק האם יש לומר שלא יעשה גם הכריכות של יד אלא לאחר הנחת של ראש או יעשה רק הכריכות שדרוש כדי שלא יזוז התש"י ממקומו?
(ואם אינני טועה, זכורני שראיתי פעם בשו"ת התשבץ שתמה בכלל על מי שעושה הכריכות של יד טרם הנחת של ראש)
תודה
תשובה
שלום וברכה
1. עיין בספר מצוות תפילין לרבינו השל"ה הקדוש עמוד קכ"ו שכתב בשם רבו שלא לנשק את התפילין של ראש לפני הנחתם כדי שלא יהיה הפסק בין הברכה להנחת התפילין, אמנם עיין בשו"ת אגרות משה חלק ד' סימן י' שמביא את דברי האוסרים לנשק, ומסיים שמסברא הדעת נוטה שאין בזה משום הפסק.
2. בענין הכריכות של תפילין של יד לפני שמניח תפילין של ראש, עיין בשולן ערוך סימן כ"ה סעיף י"א שכתב שאחר שקשר תפילין של יד על הזרוע יניח של ראש קודם שיכרוך הרצועה סביב הזרוע, ועיין במשנה ברורה שהביא בשם ספר כוונות האר"י ז"ל שהיה נוהג לכרוך שבע כריכות סביב זרועו תחלה, אבל לא את הכריכות שעל האצבע, ואין בזה משום הפסק משום שגם הכריכות הם חלק מהמצווה, ועיין שם במשנה ברורה שמסיים שכן המנהג בכמה מקומות.
ויש נוהגים לכרוך את שאריות הרצועה על פס היד ולתחוב את סוף הרצועה לתוך הכריכה, כדי שיחזיק יפה ויחשב כקשירה. [עיין בספר אורחות רבינו ח"ד עמוד קנ"ג].