לתרומות לחץ כאן

תביעת חברה גדולה בבית משפט על נזק בגרמא

האם אפשר לתבוע חברה גדולה כגון בזק וכדו', לגבי פיצויים או נזיקין שנגרמו. בבית משפט רגיל, ללא פניה לפני כן לבית דין רבני (לצורך אישור תביעה בערכאות וכו')?

תשובה:

שלום רב,

אם אתה לקוח של החברה, אתה רשאי לתבוע אותה, נזיקין שנגרמו, פיצויים על עוגמת נפש ואפילו פיצויים עונשיים (פיצויים לדוגמא). לכאורה החברה חייבת פיצויים אלו גם לפי דין תורה וגם אם החברה היתה מגיעה לבית דין, בית הדין היה מחייב אותה לפי החוק.

אם אינך לקוח של החברה, אלא שאירע שהחברה הזיקה לך מבלי שתשתמש בשירותיה, אינך יכול לתבוע את החברה, אלא אם מגיע לך בדין תורה.

בעניין אם צריך להקדים לתבוע חברה גדולה בבית דין לפני שתובעים אותה בבית משפט אזרחי, נחלקו דייני זמנינו. והרוצה להקל ולתבוע ישירות בבית משפט יש לו על מי לסמוך וכן המנהג.

מקורות:

משרד התקשורת נותנת רשיון לחברה תקשורת בתנאים מסוימים, תנאים אלו תקפים גם לפי דין תורה, לא רק מצד דינא דמלכותא, אלא מאחר וגם החברות מעוניינות בפיקוח משרד התקשורת לכן הן מתחייבות בכל תנאי הרישיון.

לפי תנאי הרשיון סעיף 4 מחוייב בעל הרשיון לכל חוק הקשור במתן שירותים ללקוחות לרבות התרופות בשל הפרתן והן חלק בלתי נפרד מתנאי הרשיון. תנאי מחייב ככל תנאי שבממון ואף בית דין צריך לפעול לפיו.

לגבי חברות גדולות אחרות, ניתן להניח שכל עסק איתן הוא על דעת חוקי המדינה, מאחר והן מתדיינות תמיד בבית משפט. וכן כתב התומים בסי' קד סק"ג שכל הלווה מגוי משתעבד על דעת דיניהם. וגם אם בית דין לא היה פוסק כן להוציא ממון, מכל מקום, ספק יש כאן, ובמקרה כזה החברה חייבת לבוא אתך לדין תורה, ומאחר והחברה מסרבת לדין תורה, מותר לך לתבוע בבית משפט ולאחר שתזכה בבית משפט בית דין לא יורה לך להחזיר.

בענין תביעה בערכאות את מי שידוע עליו בוודאות שלא יסכים לדון בבית דין עיין ספר כסף הקדשים (נדפס על גליון שו"ע חו"מ) סי' כו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל