לכוף את הכהן לוותר על זכות העליה שלו

שלום
שאלה בענין כהנים
יש כמין נורמא לומר לכהן שיצא מבית הכנסת כדי לעלות חתן או אדם שלא עלה הרבה זמן לתור
ויש מקומות שמבקשים מכהן לצאת בתדירות יותר גבוהה קצת נראה חס וחלילה !!!
מבקש פסיקתכם וכמו ידכם הטובה עליכם שאתם מביאים מקורות
תודה מראש.

תשובה

שלום וברכה

יש מהפוסקים שהתירו למכור עליות בזמנים מסויימים, [כשיש בבית כנסת הרבה חיובים ואין מספיק עליות לכולם] באופן שהדבר נעשה בהסכמת הכהנים, ובתנאי שהדבר נעשה באופן עראי ולא בדרך קבע. [עיין בשו"ת חתם סופר או"ח סימן כ"ד – כ"ה, ועיין בשו"ת כתב סופר או"ח סימן ל"ו, שו"ת מהר"ם שיק או"ח סימן נ"ה – נ"ו].

אולם יש פוסקים שסוברים שרק בשני וחמישי אפשר לבקש מהכהנים לוותר ולמחול, אבל לא בקריאת התורה של שבת ויום טוב. [עיין שו"ת אגרות משה או"ח ח"ב סימן ל"ד ועיין שו"ת מנחת יצחק ח"ב סימן מ"א].

אולם יש שסוברים שבכל האופנים הכהן עולה ראשון ואין לאחר לעלות במקומו. [עיין שו"ת תשובה מאהבה ח"א סימן צ"א ועיין בשו"ת שיבת ציון ס"ו].

חשוב לציין שבמקרה שהכהן מוותר ומעלים ישראל במקומו, אף שמעיקר הדין הכהן רשאי להשאר בבית כנסת בשעה שקוראים לעולה לעלות, מכל מקום ראוי שהכהן יצא מהבית כנסת עד אחרי שקוראים לעולה הראשון לעלות. [עיין בב"י סימן קל"ה שנחלק על המהרי"ק וס"ל שהכהן אינו צריך לצאת אמנם עי"ש ברמ"א סעיף ה' שראוי שהכהן יצא].

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל