לתרומות לחץ כאן

תיקון סופרים בתנ"ך

לפי המסורת היהודית יש דבר כזה "תיקון סופרים "? זאת הגדרה מהמורה שלי שהיא לא מאמינה -תיקון שביצעו הסופרים בטקסט המקראי במילים או בביטויים שפגעו בכבוד ה'. לדוגמא בספר מלכים א פרק יב פס 16 שבטי ישראל עזבו את בית דוד שבתחומו נמצא גם בית המקדש. הפס אומר או מכריז את דבריהם של שבטי ישראל נאמר שם מה לנו חלק בדוד ולא נחלה בבן ישי לאהליך ישראל,עתה ראה ביתך דוד וילך ישראל לאהליו. היא אומרת שבמקור היה כתוב לאלהיך ולאלהיו. זה נכון ?

תשובה

שלום וברכה

צריך לדעת שכל המילים שכתובים בתורה ובנביאים, הכל נכתב בהתחלה כמו שהוא לפנינו, ומה שמבואר שיש שמונה עשרה מקומות שיש תיקון סופרים, אין הכוונה שהסופרים תיקנו ושינו את המילים שכתובים בתורה ובנביאים, אלא שהסופרים דקדקו ומצאו לפי חכמתם שכוונת אותם פסוקים אינו כפשוטו, כמו שנראה ממה שנכתב בספר, אלא יש לכל הפסוקים האילו כונה אחרת, ומה שקוראים לזה תיקון סופרים זהו על שדקדקו ופירשו שהמילים שכתובים לפנינו אינם כפשוטם אלא כנויים. כך מבואר בארוכה בשו"ת הרשב"א החדשות (מכתב יד) סימן שס"ח.

נ.ב.

חשוב לציין שכמובן שאין לאף אחד היום זכות להתחיל לפרש פסוקים כפי שיעלה על דעתו ועל רוחו ולומר שאין כוונת הפסוקים כפשוטם, שכח זה היה רק לחכמינו זכרונם לברכה, ואנחנו אין לנו שום זכות להוציא דברים מהקשרם, אלא אנחנו מבינים את התורה כפי שחכמינו פירשו לנו את התורה.

וצריך להתרחק ולא לשמוע דברי תורה מכופרים, ומעמי ארצות שאין להם שום מושג ושום ידע לא בתורה ולא בחכמתה, שהרי גם כשהם כביכול באים ללמד ולומר דברי תורה, הם מסלפים את התורה ומוציאים את הדברים מהקשרם.

מי שרוצה ללמוד תורה ילך אצל חכמי ישראל שיש להם מסורת בתורת ישראל וילמד מהם.        הרבה הצלחה!!

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. אז מה אני עושה ? המורה שלי לתנ"ך בבית ספר היא מלמדת לפי ה"חקר המקרא " שלה היא מלבלת את המוח שבגלל שיש פעמיים 10 הדברות בתורה היא אומרת לכיתה שכנראה היו 2 מחברים למקרא והיא אומרת שלא היה את הסיפור עם מנשה בגלל שכתוב אותו רק במלכים ולא בדברי הימים או הפוך וככה ילדי ישראל מתדרדרים איך נותנים לאישה בלי שום טיפת אמונה ללמד תנך המקצוע הכי חשוב

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל