לתרומות לחץ כאן

התעסקות בדברים קלים דוא"ל וכד' או בדברי קדושה לפני התפילה

כידוע שאסור להתעסק בעסקיו לפני תפילה , מה הדין לכתוב מכתב במחשב לעו"ד או לפתוח מחשב לראות אם קיבל דואר עסקי פני תפילה האם מותר? ומה הדין לערוך ספרי קודש שזה גם לימוד?

תשובה:

הדבר הראשון שיש לעשות בזמן שקמים בבוקר לאחר עלות השחר הוא להתפלל, אולם דבר שהוא הכנה לתפילה כטבילה,  וכיוצא בזה, מותר. שאר הדברים בין קלים ובין שאינן קלים, ואף דברים שבקדושה אם אפשר לעשותם לאחר התפילה, והם אינם בתור "הכנה לתפילה" אין לעשות, בפרט אם כבר עלה עמוד השחר, שאין לעשות שום דבר שאינו לצורך התפילה.

דברים קלים שאין אדם נמשך בעשייתם, כאשר יודע שלא יוכל להמשיך בדבר זה קודם התפילה, יש לסמוך על הדעות המתירות, אולם יש להקפיד קודם לכן לומר ברכות וקריאת שמע.

פתיחת תוכנת הדוא"ל לראות אם הגיע דבר דואר מהעסק וכד', מותר, [והמחמיר אף בזה תבא עליו ברכה], אך לא ישיב על דברי דואר שקיבל אלא אם כן הדבר לא סובל דיחוי, וכאשר אין זה סובל דיחוי, יברך ברכות ויקרא ק"ש קודם לכן וישיב על דבר הדואר.

עריכת ספרי קודש שיש בהם משום לימוד מותר לעסוק בזה קודם התפילה, ובתנאי שאותו אדם רגיל ללכת להתפלל בבית הכנסת, או כשמבקש מאדם אחר שיזכיר לו קודם שיעבור זמן תפילה, וכנ"ל באופן שיברך ברכות ויקרא קריאת שמע.

מקורות:

עי' שו"ע סי' פט באריכות דינים שאסור לעשות קודם התפילה, ודעת השו"ע שאף עשיית חפציו אסור אפילו שאין סיבה שימשך מחמתם וישכח את התפילה למעט לימוד תורה כאשר רגיל ללכת להתפלל בבית הכנסת, וכתב הצל"ח ברכות יד. שכן יש לפסוק הלכה למעשה, אם כי יתכן שיש מהראשונים שחולקים על כך, הסוברים שרק מלאכות כאלו שדרך אדם להימשך בעשייתם, ומזה נלמד שאף דברים קלים אין לעשות, ע"ש בצל"ח ודו"ק, אולם ראה בא"א (בוטשאטש) שכתב שיתכן שעיקר איסור חפציו הוא בגדרי הדברים האסורים בחוה"מ ע"ש וראה גם בספר הליכות שלמה (תפילה, פ"ב ס"ה) שהיקל הגרש"ז להכניס כבסים למכונת כביסה ולהפעילה, וכן להוריד אשפה לפח המרכזי וכיו"ב, כיון שאין זה דברים שרגילים להימשך עמם, אם כי לכא' יש לפקפק בזה כמו שנתבאר, אולם המיקל יש לו אילן גדול להיסמך עליו. ושו"ר שדעת הגרש"ז זצ"ל היא כדעת המאמ"ר (סק"ג) שכתב שדבר של עסק מועט שאין שוהים בו אף לדעת השו"ע יש להתיר ע"ש.

אמנם חפצי שמים כתבו הפוסקים שמותר לעשות קודם התפילה כאשר ישנה אפשרות שלא יוכל לעשות לאחר התפילה (כגון קניית צרכי שבת בערב שבת קודם התפילה כשלא יהיה מה שרוצה לקנות לאחר התפילה), ואם כי יתכן שמדברי הפוסקים שכתבו שאם מתפלל בביתו אין ללמוד תורה שגם היא חפצי שמים [ויתכן שתלוי במחל' רש"י ותוס' (במס' ברכות ה:) שלדעת רש"י אף חפצי שמים אסור וכדעתו פסק השו"ע ולדעת תוס' חפצי שמים מותרים (שכן הקשו על רש"י שכתב לאסור לימוד "לא ידעתי מנא ליה" והיינו שפשוט להם שמותר ולכא' משום שאין זה מלאכה ואין חפצי עצמו אלא חפצי שמים), אולם מאחר והדבר מפורש להתיר בדברי הפוסקים יש להתיר זאת בשעת הדחק כמו שכתבו הפוסקים, אולם לימוד וכן עריכת כתבים של קודש מפורש בשו"ע להתיר כאשר הולך לבית הכנסת, אכן גם בדברים שמותר לעשות קודם התפילה יש להקפיד קודם לברך ולקרוא ק"ש כמ"ש המשנ"ב שם בשם הפוסקים.

ואמנם לפתוח דוא"ל לראות אם הגיע דבר דואר וכד' מותר לעשות זאת כמו שכתב השו"ע שם שמותר ללכת לבית חבירו קודם התפילה לראות איזה עסק, וכתב המשנ"ב שראיית עסק כאשר אינו מתעסק עם זה מותר לעשות שרק ההתעסקות עצמה אסורה [והסיבה י"ל שהתעסקות אסורה משום שמפנה לבו מהתפילה (עי' שו"ע הרב ס"ד) וכאשר רק רואה את העסק ולא מתעסק עם זה אין זה הפניית הלב], כאשר הדבר לא סובל דיחוי יש לומר שמותר כמו שהותר לצאת בשיירה קודם התפילה, ומה שכתבנו שהמחמיר תבא עליו ברכה, הוא לפי מש"כ באורח נאמן (סק"ח) שרק ראיה בעלמא מותרת ולא הסתכלות ע"ש, והערוה"ש (סי"ח) שרק ראית עסק של מצוה מותר, וע"כ המחמיר תע"ב.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. פגישת זום אינה ארעית, זה מתוזמן מראש ויושבים ודנים, שיחת טלפון מותר, ואם הזום הזה אקראי ודומה לשיחה כזו – מותר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל