לתרומות לחץ כאן

החלפת חברותא באמצע הזמן

האם מותר לעזוב חברותא באמצע הזמן, אם הסיבה לעזיבת החברותא היא משום שהתפנה עכשיו מישהו יותר טוב בשבילי, ומה הדין כשזה לא כ'"כ הולך ביחד, ומה הדין אם החברותא אירס בת ואני תולה שהוא יהיה חסר הרבה בחודשיים הקרובים. 1) האם זה חיוב גמור מצד שעבוד הדדי. 2) האם יש בזה משום מחוסרי אמנה.

תשובה:

שלום רב,

1) אין חיוב ממוני.
2) אם לא הולך טוב בודאי מותר, אם החברותא אירס בת, אפשר לדרוש ממנו שלא להחסיר רק פעמים בודדות, ואם אינו יכול להתחייב על כך, או שאינו עומד בהתחייבותו, מותר להחליף חברותא. אם מצאו חברותא יותר טוב, תלוי, אם מקובל לעשות כן, מותר. אם לא מקובל והחברותא אף ירגיש שנעשה נגדו עוול, עדיף להחמיר.

מקורות:

1) לא מצינו שותפות בדבר כזה שעיקרו הוא שכל אחד עושה זאת לטובת עצמו וההוא נהנה ממילא. ואפילו בשותפות בעסקים בדבר שלא בא לעולם יש צורך בקנין לדעת חלק מהפוסקים (עיין שו"ע חו"מ סי' קעו סעיף ג), ומספק לא ניתן לחייב.
2) אם לא מקובל לעזוב חברותא באמצע הזמן והוא ירגיש שנעשה נגדו עוול, לכאורה יש בכך משום איסור מחוסר אמנה. אולם כשיש סיבה מוצדקת לעזוב אותו ודאי שאין איסור, שהרי אפילו פועל ניתן לפטר באמצע הזמן במקרה כזה (עיין עלון המשפט  גליון 32 עמוד ב), כל שכן כשאין חיוב ממוני, וכן אין צורך שיתקיימו כל התנאים הדרושים בפיטורי פועל. אם מוצאים חברותא יותר מוצלח, לכאורה דינו כחזרה ממקח כשנשתנה השער שתלוי במחלוקת. עיין רמ"א חו"מ סוף סי' רד ועיין כאן.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל