לתרומות לחץ כאן

תפלה לפני נץ החמה – המתנה לאחר אכילת מרק ירקות שיש בו עצם של בשר

שלום שתי שאלות
1. תפלה סמוכה לנץ כ50 דקות לפני הנץ מה הדין והאם כשמגיע הנץ לומר ק"ש ועמידה בנץ ויחשב כתפילה בנץ וכבר אמר ק"ש והתפלל עמידה לפני כן.
2. שאלה שניה בסיר נמצא עצם של בשר וירקות והכל כמרק מה הדין להמתנה בין אכילת בשר לאכילת חלב תודה.

תשובה

שלום וברכה

1. לכתחילה צריך להתפלל שמונה עשרה מיד לאחר נץ החמה, [כמובן שצריך להתפלל על הסדר פסוקי דזמרה וברכות קריאת שמע וקריאת שמע], אבל אם אתה מוכרח להתחיל את התפלה 50 דקות לפני הנץ, בדיעבד מותר.

ונחלקו הפוסקים מה הדין באדם שיש לו שתי אפשריות או להתפלל במנין לפני הנץ, או להמתין עד הנץ ולהתפלל ביחידות, יש אומרים שעדיף להתפלל במנין גם אם הם מתפללים לפני הנץ, [עיין בספר לשכנו תדרשו שכתב כן בשם החזון איש וכן כתב בשו"ת ישכיל עבדי ח"ה סימן י'] אבל יש חולקים וסוברים שעדיף להתפלל ביחידות לאחר הנץ, [עיין בספר לשכנו תדרשו בשם הגרי"ש אלישיב שליט"א].

מי שהתפלל כבר פעם אחת תפלת שמונה עשרה של שחרית אינו חוזר ומתפלל, ולכן אם כבר התפללת שמונה עשרה לפני הנץ, אסור לך לחזור ולהתפלל אחרי הנץ.

2. אם נמצא במרק עצמות רכות, ואין במרק כמות של פי שישים מכמות העצמות, צריך להמתין שש שעות, ואם נמצא במרק עצם קשה, אם יש במח של העצם כמות גדולה שאין בכל המרק שישים כנגדה, אם אכל מהמרק צריך להמתין שש שעות אם רוצה לאכול חלב, אבל אם יש במרק פי שישים מהכמות של המח שבעצם, אין צורך להמתין שש שעות.

מקורות

2. מרק ירקות שהתבשל ביחד עם חתיכת בשר, האוכל מהמרק צריך להמתין שש שעות כדי לאכול חלב וכפי שמבואר ברמ"א סימן פ"ט סעיף ג', [ועי"ש בכף החיים שהביא שכ"ד הרבה פוסקים].

ומאחר שבמקרה שלך לא היה בשר רק עצמות, הדין הוא שהמח של העצם נידון כבשר, וכפי שמבואר בסימן בשו"ע יו"ד סימן פ"ט ס"א, ולענין עצמות רכות, אשכנזי צריך להחמיר שנחשב כבשר וכדעת הר"ן וכן פסקו הש"ך החו"ד והחכ"א ועיין בפמ"ג שכתב שבמקום שאין הפסד יש להחמיר כדבריהם, ואף שלדעת השו"ע אין חילוק בין עצמות רכות לקשות וגם ברכות צריך לשער רק כנגד המח שבעצמות, עיין בכף החיים שהביא הרבה פוסקים שמחמירים ומסיים שבמקום שאין הפסד יש להחמיר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל