לתרומות לחץ כאן

מה ההבדל בין הרכבת כלאים להכנת עוגה

בתורה כתוב שאחד מהטעמים של איסור כילאיים זה, משום שמי שעושה כילאיים הוא בעצם אומר לה' "שהוא יותר טוב ממנו..חס ושלום שהרי הוא הצליח לברוא דבר שהקדוש ברוך כביכול לא הצליח, ולפי טעם זה למה מותר לאדם לאפות עוגה הרי גם את זה ה' לא ברא??

תשובה

שלום וברכה

אינני יודע איפה ראית שזהו סיבת האיסור שאסרה תורה הרכבת כלאים, עצם הטעם שאתה מביא תמוה ביותר, ומסתבר שאין מקור לדבר כזה, מאחר שכל אדם מבין שלאף אחד אין כח לחדש דברים חדשים בבריאה, שהרי גם הבהמה והזרעים שהורכבו ויצא מין חדש, הרי הוא יצא מהבהמות והזרעים שהקדוש ברוך הוא ברא בעולמו, ואין כל חדש תחת השמש, וכל דבר שקורה בעולם הכל הוא בכח ה' ומהשפעתו.

והטעם שכתבו המפרשים לגבי איסור של כלאים הוא, שכשהקדוש ברוך הוא ברא את העולם, הוא יצר את כל הבהמות והזרעים וכל פרט ופרט בפרטי הבריאה כולה, בתכלית השלימות, והשלמות הנ"ל איננה ענין גשמי אלא ענין רוחני שהרי כל עשב שגודל בארץ יש לו מלאך בשמים שאומר לו גדל, וכל כח גשמי שיש בעולמינו, כל הקיום שלו הוא מכח רוחני שהקדוש ברוך משפיע עליו, והקדוש ברוך הוא יודע מהי השלימות של כל מין ומין, והוא ברא את העולם שכל בהמה תוליד עוד בהמות מאותו המין, וכל זרע תצמיח זרעים מאותו מין, משום שזהו הצורה של השלמות של הבהמות והזרעים שהוא ברא, וכשנתן לנו את התורה הוא ציווה עלינו לא להרכיב מינים אילו משום שבהרכבת המינים אנחנו מבטלים את השלמות של שני המינים שהבמה החדשה יצאה ממנה, ואין רצון ה' שאנחנו נבטל את השלמות ההיא, ולכן אין האיסור חל רק במינים שהתורה מגלה לנו שאסור להרכיב. [עיין בספר החינוך מצווה ס"ב].

נ.ב.

חשוב לציין שזה שנתנו המפרשים מעט טעמים בטעמי המצוות, זה לא אומר שאנחנו מבינים לגמרי את טעמי המצוות, וטעמים אילו אינם הטעמים היחידים, וצריך לדעת שבכל מצווה ומצווה שציווה הקדוש ברוך הוא, יש טעמים רבים שכמוסים ונסתרים מאיתנו, ואנחנו צריכים לעבוד את ה' ולקיים את מצוותיו גם בלי להבין את טעמיה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל