לתרומות לחץ כאן

כבד טרי שהוקפא לכמה ימים האם אפשר לצלותו

מי שקנה כבד טרי והקפיאו לכמה ימים
האם יש בעיה אח"כ לצלות אותו והאם יש חילוק בין האשכנזים לספרדים

תשובה

שלום וברכה

כבד שעבר עליו 3 ימים מזמן השחיטה מותר לצלותו ולאוכלו, אבל אסור לבשלו אפילו לאחר הצליה ובדיעבד אם בישלו מותר באכילה.

אמנם אם הקפיאו אותו, בתוך 3 ימים מזמן השחיטה, מותר גם לבשלו לאחר הצליה.

נימוק

כידוע בשר ששהה 3 ימים מזמן השחיטה בלי הכשרה (מליחה) אי אפשר יותר להכשירו על ידי מליחה, ולכן אין לאוכלו על ידי בישול, אבל אפשר לאוכלו על ידי צליה, ונחלקו הפוסקים מה הדין אם הקפיאו את הבשר בתוך 3 ימים לשחיטתו, ועברו עליו בהקפאה יותר משלושה ימים, האם דינו כבשר שעברו עליו 3 ימים בלי הכשרה, ששוב אינו ניתר באכילה רק על ידי צליה, או לא, דעת הערוך השולחן סימן ס"ט סעיף ע"ט שדינו כבשר שלא עברו עליו 3 ימים, ומותר לאוכלו גם על ידי בישול, [וכן הביא הדרכי תשובה (סט,נ) שיש מתירים, אמנם עיין בבאר היטב (סט,ח) שחולק וסובר שדינו כבשר שעברו עליו יותר משלושה ימים, ואסור לאוכלו על ידי בישול, וכן מבואר בפמ"ג שפ"ד ס"ק ס' ועיין בכף החיים ס"ק רי"ג – רי"ד], ולענין הלכה עיין באגרות משה [יו"ד ח"א סימן כ"ז וח"ב סימן כ"א] שבדיעבד ובשעת הדחק אפשר להקל.

עוד נחלקו האחרונים איך הדין בבשר ששהה 3 ימים וצלו אותו, האם מותר לכתחילה לאחר הצליה לחזור ולבשלו, או לא. [דעת המנחת יעקב כלל כ"ד אות י' שאסור וכן דעת הפר"ח סימן ע"ג סק"ט והפמ"ג משב"ז סימן  ס"ט ס"ק ל"ב ויד יהודה פיה"ק סימן ע"ג סק"ד, אמנם יש מתירים עיין בשו"ת שער אפרים סימן פ"ח ועיין בחכ"א כלל ל"ד סעיף י"ג].

ועכשיו נחזור לנידון שלנו לענין כבד שהוקפא אם אפשר לחזור ולבשלו לאחר הצליה: ולפי מה שביארנו נמצינו למדים שמותר לבשלו לאחר הצליה, וזהו משום שיש שסוברים שבשר קפוא אין דינו כבשר ששהה 3 ימים, ויש עוד סברא להקל שהרי יש שסוברים שלעולם מותר לבשל לאחר הצליה, ולכן במקרה הנ"ל מותר לצלות ואחר כך לבשל, ועיין בשו"ת יחוה דעת ח"ו סימן מ"ו.


הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. בנימוק התשובה נכתב כי נחלקו האחרונים אם מותר לבשל אחר הצליה וכעת אני לומד הסוגיא וראיתי בבית יוסף שזה מחלוקת ראשונים ולמעשה פסק השולחן ערוך לאיסור אמנם יש לצרף בענין כבד דעת הסוברים בשיטת התוספות דכבד כולו דם והתורה התירתו דדם כבד דרבנן ולכן לא נאסר לאחר ג ימים לבשלו לאחר הצליה וכן כתב המטה יהונתן .

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל