לתרומות לחץ כאן

חברו קנה עבורו משחק בכרטיס אשראי פרוץ, האם הוא חייב

שלום, הנני גוי גר נוכרי ששומר על מצוות בני נוח,
היום, אדם שהכרתי דרך חבר בתוכנה שיש בה צ'אט [תוכנה ואתר למכירת משחקים בצורה אלקטרונית, האתר: steampowered.com],
הנ"ל רצה שאמליץ לו על משחק ובתמורה הוא ייקנה לי גם כן משחק בשווי 5 דולר, לאחר מכן, הוא ביקש ממני להכנס לסקייפ כדי לספר לי משהו "חשוב", ניגשתי לסקייפ ושם הוא סיפר לי שהוא "פורץ" ויזות של אנשים עשירים וקונה לעצמו משחקים בהן, כמובן, זה נחשב גניבה, ואינני יודע מה לעשות, כמו כן שהנ"ל פעם כבר קנה לי משחק בלי שידעתי שהוא גונב את הכסף, האם אני עדיין עברתי על מצווה? האם ביצעתי חטא? ,
עוד דבר, איך מכפרים על חטא הגניבה? [ עשיתי כמה שטויות בילדותי ],
כיום אני בן 13.
תודה רבה לרב.

תשובה:

שלום רב,

המשחק שהחבר נתן לך, אינה גניבה, אף שהוא קנה בכרטיס אשראי פרוץ. אבל בעתיד יש להימנע מלעשות איתו עסקים אם אתה יודע שהוא קונה בכרטיס אשראי גנוב, כדי שלא לעודד אותו.
על גניבה כשהיית ילד. אם אתה רוצה לכפר לגמרי ואתה עדיין זוכר ממי גנבת, יש להשיב מה שגנבת.

מקורות:

חפץ הנקנה בכסף גנוב אינו גניבה, שהרי אין זה גוף הגניבה, עיין רמ"א יו"ד סי' קעז סעיף ה. אבל הקונה בכרטיס אשראי גנוב, גם החפץ הוא גניבה, כיון שבעל הכרטיס יכחיש את העסקה, וחברת האשראי יחייב בחזרה את החנות, יוצא שהחנות לא קיבלה תשלום, ואם כן הרי זה גניבה. עיין ים של שלמה ב"ק פ"י סי' כ לענין הטעיית גוי במקח וממכר שדינו כגניבה, כיון שהגוי לא מכר רק משום שסבר שקיבל תשלום מלא.
אמנם, במשחק וירטואלי שאין גוף גניבה בעין נראה שאין איסור לאדם שקיבל את המשחק. אבל לכתחילה אסור לעשות מסחר איתו כדי שלא לעודד אותו לגנוב, וכמו שאמרו חז"ל בגמ' גיטין דף מה ע"א בדרך משל "לאו עכברא גנב אלא חורא גנב", שהחור שהעכבר מניח את האוכל שגנב אשם יותר בגניבה מאשר העכבר.
לגבי השבת גניבה שגנב כשהיה קטן כדי לעשות תשובה עיין פתחי תשובה חו"מ סי' שמט סק"ב בשם שו"ת שבות יעקב ח"א סי' קעז שיש לשלם. ועיין גם בשו"ת יביע אומר חו"מ ח"ח סי' ו. בגוי הדין הוא (יבמות דף מז ע"ב) שגזילתו אינו ניתן להישבון ומכל מקום מצינו גם בגויים באנשי נינוה (יונה ג ח) שהשיבו את גניבתם כדי לחזור בתשובה וה' קיבל תשובתם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל