לתרומות לחץ כאן

שקדיה דבש ומים עירובם בשבת לתינוק

התינוק שלי צריך לתקופה מסוימת להתנזר ממאכלי חלב. במקום מטרנה אני נותנת לו שקדייה (חמאת שקדים מומסת במים ובתוספת דבש – מערבבים וזה נהיה חלב) שאלתי היא האם מותר להכין חלב זה בשבת?

תודה

תשובה:

מותר לעשות זאת בשבת,בפרט שהדבר נצרך לצורך מאכלו של התינוק, אולם יש לעשותו באופן שונה מתהליך עשייתו בימות החול.

דהיינו אם בדרך כלל, לדוגמא, מכניסים קודם את החמאה ואח"כ המים ואח"כ הדבש, יש להפוך את הסדר וקודם להניח הדבש ואח"כ המים ואח"כ החמאה, ב' את עירוב החומרים יש לעשות גם בצורה שונה דהיינו בצורה של "שתי וערב" להכניס את הכפית ולהעביר אותה לרוחב הכלי, ושוב להעבירה לאורך הכלי [ולא בצורה סיבובית, מן הראוי במקום האפשר להוציא את הכף בין הולכה והולכה מהכלי] וכן על זה הדרך עד שהכל מתערב, כמו כן אם שייך עדיף לעשות את התערובת בצורה שתהיה דלילה.

מקורות:

בתערובת זו ישנו חשש איסור של "לישה" לפי הבנתי מדובר על מאכל שהינו מעט סמיך, ולפי זה תלוי במה שדנו הפוסקים באיסור לישה שכידוע יש הפרש בין עיסה ש"בלילתה עבה" לעיסה ש"בלילתה רכה", ומהו הגבול שנחשב לעיסה עבה שבה יש איסור תורה של לישה, לבין עיסה שבלילתה רכה נחלקו בזה האחרונים ראה חזו"א סי' נח ס"ק ב וקצות השלחן סי' קל ס"ק ג, ואם כי נראה שבנדו"ד לכו"ע נחשב לבלילה רכה, מ"מ יש לעשות בשינוי כמבואר בשו"ע סי' שכא ס"ט ואילך ועי' שש"כ פרק ח סעיף ט ואילך.

הצטרף לדיון

תגובה 1

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל