לתרומות לחץ כאן

האם תועיל אמירת קדיש של הבן?

אם אני בנאדם חילוני וחי חיים חילוניים אם הבן שלי אומר אלי קדיש אחרי שאני מת אז אני אלך לגן עדן?

תשובה:

רב כוחה של אמירת קדיש, ומפרשים רבים כתבו שאמירת קדיש על-ידי הבן מועילה לעילוי נשמת האב. אולם, דברים אלו נסתרים מאתנו, והנעלם רב בהרבה על הגלוי.

אחת האמונות הבסיסיות ביותר של היהדות היא האמונה בשכר ועונש: אדם שעושה טוב יקבל כשכרו את אותו טוב שעשה, ואדם שעושה רע יתן על כך את הדין. אפילו צדיקים גדולים מתוארים בגמרא כפוחדים בסמוך ליום מיתתם, מפני שאינם יודעים "לאן ילכו" לאחר המוות. האדם עתיד לעמוד בדין "על כל נעלם", על כל מעשה שעשה בחייו בעולם הזה, ובכך נקבע דרכו לעולם הבא.

במסגרת זו נקבע בגמרא כי "שכר מצוה מצוה, ושכר עבירה עבירה". מובן אחד של הדברים הוא שמי שעושה מצוה זוכה לעשות עוד מצוות. אבל מובן אחר, בו מאריכים מפרשים, הוא שהשכר לעולם הבא, או החלק של האדם בגן עדן, הוא הוא המצוות שקיים בעולם הזה. שכר המצוה הוא המצוה בעצמה. כך נאמר בלשון הפסוק, "הולך האדם אל בית עולמו" — אנחנו הולכים לאותו "עולם" שאנחנו מכינים לעצמנו.

מי שמכין לעצמו עולם, יזכה אליו. מי שאינו מכין לעצמו עולם, לא יזכה. חז"ל משתמשים במשל מיום השבת, שאף הוא נחשב ל"מעין עולם הבא": "מי שהכין בערב שבת, יאכל בשבת". מי שלא הכין בערב שבת, בעולם הבא, מה יאכל בשבת — בעולם הבא?

לכן, אם כל מה שבן נחשב המשך של אביו, ולכן ייתכן שבכוחו להשפיע על מצבו של אביו בעולם הבא, צריכים לזכור שהעיקר תלוי אך ורק בידינו (לאור האמונה הבסיסית בשכר ועונש).

תמיד ניתן לשפר את מעשנו, תמיד ניתן לחזור אל הקב"ה, צעד אחד צעד — והוא תמיד ממתין לנו, באהבה.

מאחל לך הרבה מאד ברכה והצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל