לתרומות לחץ כאן

הזמינה פאה לפי דולר ולאחר מכן הדולר נפל

קניתי פאה לפני כמה שנים.
בשעת ההזמנה אמרה לי הפאנית שזה עולה 500 $ כשהפאה היתה מוכנה באתי עם הכסף – 500 $, אמרה הפאנית שמכיון שהדולר ירד אז מאוד והיא משלמת לספק בשקלים אז היא כמעט לא הרויחה ממני, והיא מבקשת לפי 4 ש"ח לדולר, אני התעקשתי שסכמנו כאמור על דולרים, והיא התרצתה.
כעת אני שומעת שיש לה תרעומת עלי – כביכול גנבתי אותה, או נהגתי בה שלא כשורה.
אז לכן אני פונה אליכם ושואלת האם נהגתי בדבר מה שלא כהוגן – כראוי ליראי שמים?

תשובה:

שלום רב,

נהגת כדין וכראוי ליראי שמים, עם זאת, ייתכן שמצד מידת רחמנות ולפנים משורת הדין היה ראוי לנהוג אחרת, אבל אי אפשר לקבוע כללים בדבר זה, וכל אחד צריך להתנהג לפי מצפונו.

מקורות:

במקרה שאדם התחייב לספק סחורה לפי דולר ולאחר נפילת הדולר אם יעמוד בהתחייבותו יפסיד הרבה, יש מקום לומר שיכול לחזור בו. לכאורה הדין תלוי במחלוקת הט"ז והבית מאיר באבן העזר תחילת סי' קיד, באדם שהתחייב לזון חמש שנים והמזונות התייקרו במידה מוגזמת, שלדעת הט"ז יכול לחזור בו, שעל דעת כן לא התחייב, ולדעת הבית מאיר אינו יכול לחזור, כיון שעצם היוקר שכיח, הרי הוא חייב גם ביוקר שאינו שכיח. בחכמת שלמה על שו"ע חו"מ סי' ס כתב שאם אדם התחייב לספק סחורה והסחורה התייקרה, שאם יספק את הסחורה יפסיד הרבה, הוא הוא כאונס ופטור. ולכן דעת הרבה מפוסקי זמנינו שיש להתפשר במקרה כזה.
אמנם, כל זה רק אם מועד ההתחייבות היה לפני שהדולר התחיל לרדת בצורה דרסטית, ולא לאחר שכבר התחיל לרדת, שאז היה עליו לעלות על דעתו שהדולר ירד עוד.
בנידון דידן שהפאנית לא הפסידה את הקרן, אלא לא הרוויחה מספיק, אינה יכולה לדרוש תשלום יותר גבוה, שהרי גם אם היתה חוזרת בה לא היתה מרוויחה כלום. ולכן היא חייבת לספק את ההזמנה במחיר שסוכם.

יש מקום לומר במקרה כזה שחייבים לפנים משורת הדין אף לתת להרוויח קצת, כמו שמצינו בב"מ דף פג ע"א לענין סבל ששבר חבית שיש לשלם לו את שכרו. ואף ששם הדין כן רק בעניים שאין להם לאכול, מכל מקום במקרה שהכנסות המזמינה הן בשקלים, ולא הפסידה כלום מירידת הדולר, אלא שהיא רוצה להרוויח מהאונס של הפאנית, יש מקום לחייב לפנים משורת הדין לרחם ולתת לפאנית להרוויח, אולם לא ניתן לקבוע כן.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. אם הדולר היה מזנק בחדות, גם אז היתה [צריכה] הפאנית להחזיר דמי הפער ? ברור שלא ! אז למה אם הדולר ירד, יש מקום [בהצטרפות הפרטים המסויימים שכתבתם] לפנים משורת הדין לתת לה ?

  2. אם הדולר היה מנזק בחדות גם מול מחירי הפאות, כלומר שלאחר זינוק הדולר ניתן לקנות פאה זו שעלתה 500 $ ב-400 $, אכן יש מקום לוותר או להתפשר לפנים משורת הדין.
    אמנם, יש הבדל בין מוכרת פאות ללקוחה. למוכרת, אם קורה מקרה כזה, יכול להיות שחודש אחד או כמה חודשים (תלוי כמה זמן יש מההזמנה עד ההספקה) לא תהיה לה שום הכנסה מעבודתה, מה שאין כן לקוחה שתפסיד 100 $ בגלל שהדולר זנק בפתאומיות לא תתרושש מכך.
    אחזור על מה שכתבתי בתשובה, לא כתוב בפוסקים על מקרה כזה או מקרה דומה שיש לנהוג לפנים משורת הדין וממילא לא ניתן לקבוע בזה הלכות, כל מה שאמרנו הוא שיש מקום לרחם ולנהוג לפנים משורת הדין, כל אחד לפי מצפונו.

  3. אינני מבין את הפסק.
    כפי הנראה לא היה קנין בין המוכרת לבין הלקוחה. אם כן, המוכרת הייתה יכולה לחזור בה. לכאורה אין כאן גם אין כאן מחוסר אמנה משום שמדובר על תרי תרעי.
    אין דמיון לאדם שהתחייב משום שההתחייבות במקרה המדובר חלה משום שמדובר על הדברים הנקנים באמירה. מה שאין כן הכא שלא קונה בהתחייבות בעלמא.
    בכבוד

  4. כמה תשובות בדבר
    א. בהזמנת פאה מקובל (למיטב ידיעתי) להחתים על טופס הזמנה, כדי שהלקוחה לא תוכל לחזור בה לאחר שיכינו את הפאה בהתאם להזמנתה. חתימה על טופס ההזמנה מהוה קנין מדין סיטומתא. עיין עלון המשפט גליון 34 עמוד ה.
    ב. נניח שלא היה קנין, ואם כן הפאנית היתה יכולה לסרב למכור את הפאה, אבל בפועל היא נתנה, אף לאחר שהלקוחה לא הסכימה לשלם יותר מ-500 $. אם כן בדיעבד הסכימה למכור במחיר זה. ייתכן שהפאנית העדיפה למכור ב-500 $ ולהרוויח קצת מאשר לבטל את העסקה ולהישאר עם הפאה שהוכנה לפי ההזמנה ולהפסיד יותר. ופשוט שאף אם המוכר יכול לחזור בו בתרי תרעי, אי אפשר לחייב את הקונה לשלם את ההפסד שבהכנה לפי ההזמנה (על פי המבואר בשו"ע חו"מ סי' שלג סעיף ח), אם הוא מוכן לקנות לפי המחיר שסוכם מראש.
    ג. אף אם הצדדים לא הגיעו לעמק השווה וכל צד התעקש על עמדתו, הרי מסתמא הפאנית מסרה את הפאה ללקוחה והלקוחה לא משכה מעצמה, ומבואר בשו"ע חו"מ סי' רכא, שאם יש ויכוח בין המוכר לקונה והמוכר מסר לקונה הרי זה מוכיח שהמוכר נכנע לעמדת הקונה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל