לתרומות לחץ כאן

רופא שיניים דורש עבור עקירת שן שהתפורר מחיר פי שש

שלום. הייתי צריכה עקירה כירורגית אצל רופא שיניים. קיבלתי הצעת מחיר וקבעתי תור. בזמן העקירה השן התפוררה לרופא בידיים (מריקבון או מרשלנות שלו). לאחר הטיפול הוא אמר שהוציא 6 חתיכות של שן – לכן הוא דורש תשלום של עקירה כפול 6 פעמים!!! רציתי לשאול אם מותר לו לדרוש מחיר בלתי הגיוני כזה ואם מותר לי להתעקש על תשלום של עקירת שן אחת. תודה

תשובה:

שלום רב,

אינך חייב לשלם לו יותר מאשר משלמים על עקירה אחת, עד שהרופא יתבע אותך לבית דין ויוכיח שהמנהג הוא שבמקרה כזה משלמים פי שש.
אם יש במרפאה מחירון קבוע (למעט אם שכיח שמוזילים מהמחירון) בכתב ובו מפורש שבמקרה כזה יש לשלם פי שש, יש לשלם כן (אף ללא תביעה בבית דין). במרפאה גדולה שכל המשתמש בשירותיה אמור להבין שיש מחירון קבוע, המחירון קובע אף אם אינו מוצג במקום בולט, אבל במרפאה קטנה יש צורך שהמחירון יהיה מוצג במקום בולט.

מקורות:

בדרך כלל אם משלמים לפי קבלנות, התשלום אחיד בין אם העבודה נעשתה בקלות ובין אם לאו. כמובן שאם בעקירת שיניים המנהג הוא אחרת, המנהג קובע (עיין שו"ע חו"מ סי' שלא).
גם אני נתקלתי באחד מבני משפחתי בסיפור כזה והרופא ביקש עבור עקירה אחת בלבד. כמובן שלא ניתן להוכיח ממקרה אחד על הכלל, אבל לא סביר שהמנהג שונה, ולכן אין חובה לשלם עד שהרופא יתבע בבית דין ויוכיח שהמנהג שונה.
לעניין מחירון קבוע, הרי זה כמנהג של מקום זה ועיין שו"ת אגרות משה חו"מ ח"א סי' עו שמנהג של מקום מסוים קובע. אבל כמובן שאם שכיח שמוזילים מהמחירון אין זה נקרא כמנהג המקום.
הטענה שאולי הרופא אשם בהתפוררות השן, אינה טענה. כיון שלפני הטיפול לא היה ניתן לחייב אותו מספק, מאחר שהרופא מוחזק בגופו, גם לאחר הטיפול לא ניתן להיפטר בטענה זו, וכדין טענת שמא בספק שאינו דררא דממונא. עיין נתיבות כללי תפיסה אות ז. אמנם אם היה ספק של דררא דממונא היה המטופל נפטר, עיין קצות סי' שלב סק"ב, נתיבות שם סק"ב וערוך השולחן שם סעיף ז.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל