לתרומות לחץ כאן

שיעור אכילת קרקרים שמחייב בברכה אחרונה

שלו' כבוד הרבנים,

מה גדרי השעור של קרקר לחמית שבו מתחייבים בברכה (לאשכנזים),
הכוונה, מה נחשב ספק מתחייב, מה מתחייב ודאי וכו'?

תודה

תשובה

שלום וברכה

כדי לברך ברכה שלפניה אין שיעור, שכן מברכים אפילו על משהו. אולם כדי להתחייב בברכה אחרונה, צריך לאכול כזית, ומעיקר הדין מי שאוכל שיעור נפח של 27 סמ"ק, חייב בברכה אחרונה בתורת וודאי, ומי שרוצה להחמיר כחומרת החזו"א ישתדל לאכול שיעור של 45 – 50 סמ"ק כדי להתחייב בברכה אחרונה. ומי שרוצה שלא להכנס לספק ברכות, ראוי לא לאכול יותר מנפח של 3 סמ"ק, אם אין בדעתו לאכול 27 סמ"ק, כדי שלא יכניס את עצמו לספק ברכות, [כדי להמחיש את הגודל, אציין שקופסת גפרורים קטנה יש בה נפח של 33 סמ"ק].

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. שלום וברכה! אם אוכל פת הבא בכסנין בשיעור של קביעות סעודה, מתחייב בברכת המזון. ורבו הדעות בענין מהו השיעור של קביעות סעודה, יש אומרים שהשיעור הוא 3 ביצים (172 סמ"ק) [כן דעת הכף החיים סימן קס"ח ס"ק מה -מז] ויש אומרים שהשיעור הוא קרוב לארבע ביצים (200 -230 סמ"ק), ולכן יש שמחמירים שלא לאכול יותר מהשיעור הנ"ל כדי לא להיכנס לספק ברכות, אמנם יש דעות ששיעור קביעות סעודה הוא כפי מה שאדם (רגיל) נוהג לקבוע עליו סעודה, [כן כתב המשנה ברורה סימן קס"ח ס"ק כ"ד בשם כמה אחרונים וכ"ד הגר"א והחיי אדם] ולכן יש שמקילים ואוכלים אפילו יותר משיעור של 4 ביצים, אם אוכלים פחות מהשיעור שרגילים לקבוע עליו סעודה, ומי שנוהג כן יש לו על מי לסמוך. אבל מכל מקום לא יאכל יותר משיעור של ששה ביצים (345 גרם) משום שבמקרה כזה צריך ליטול את ידיו ולברך המוציא וברכת המזון.

  2. בס״ד
    שלום לרב שליט״א,
    האם מחשבים את השיעור של הקרקרים כולל התוספת? למשל- אם אוכלים קרקרים עם טונה עליהם, האם מחשבים 345 עם הטונה הוא רק קרקרים נטו?

  3. בענין זה נחלקו הדעות, ידועה דעתו של המגן אברהם שגם הטונה מצטרפת, אולם הגרי"ש אלישיב הורה בזה לברך ברכת המזון רק כאשר המזונות לבד הם שלוש וארבע ביצים, ולהשתמש עם סברת המגן אברהם רק לענין מה שנהגו בני אשכנז שגם שלוש ביצים לא די בהם לחיוב ברכת המזון עד שיאכל שיעור שאדם אוכל בסעודת בוקר או ערב, ועל זה אמר שמצטרפים המאכלים המתלפתים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל